Han mottar GYFs spesialpris: "Føler både ære og glede"

PUBLISERT: 20 desember 2023
OPPDATERT: 20 desember
Grafiska Företagens administrerende direktør Eva Glückman og Håvard Grjotheim ved prisutdelingen. Foto: Grafiska Företagen

Håvard Grjotheim ble tildelt GYFs (Grafiska Yrkenas Främjande) spesialpris i 2023. Den får han blant annet fordi han «har gjort sitt ytterste i møter med politikere og andre interessenter med sikte på å styrke det trykte ordet».

Prisen ble delt ut i forbindelse med heldagskonferansen Print Next i Stockholm i slutten av november.

– Jeg er ydmyk over dette, men føler både ære og glede. Jeg visste ikke at jeg skulle få prisen, men jeg hadde en anelse om at noe var på gang fordi de hadde presset meg til å komme på arrangementet, sier Håvard Grjotheim.

Håvard Grjotheim har en omfattende merittliste og startet som direktør for det som i dag kalles IGM Designskole i Norge. Han har også vært administrerende direktør i Elanders og vært med på å bygge opp 07-konsernet. Fram til 2017 jobbet han i 07 Media, som nå er en del av Aksell-konsernet. Siden den gang har han vært arbeidende styreleder for det svenske børsnoterte selskapet Scandbook, hvor han blant annet har ansvar for markeds- og utviklingsspørsmål. Han er også styreleder i NOPA, The Nordic Printing Association, og har tidligere vært leder i den internasjonale bransjeorganisasjonen Intergraf i seks år.

Engasjert seg bredt

I juryens begrunnelse beskrives Håvard som en person som «personifiserte den skandinaviske lederstilen», blant annet som styreleder i Intergraf. På spørsmål om hvordan han ser på den beskrivelsen, sier han dette:

– Jeg tror jeg har en engasjert lederstil der jeg har lett for å snakke med folk og skape et godt klima for utvikling.

Som leder i de ulike bransjeorganisasjonene, både internasjonalt og hjemme, har han engasjert seg på områder som ikke bare gjelder et snevert grafisk område.

– I løpet av mine år som aktiv i bransjen har jeg fattet interesse for samfunnsspørsmål rundt grafikk og publisering generelt, sier Håvard.

Han forklarer viktigheten av at bransjen ser sin misjon fra et bredere perspektiv og samarbeider på tvers, uansett om man leverer papir, trykk eller er en annen del av kjeden.

Viktigheten av trykte skolebøker

Et eksempel på dette er betydningen av det trykte ordet i skolen og hvordan det påvirker unges kunnskapsutvikling. Trykte skolebøker er noe som Håvard Grjotheim har vært en forkjemper for lenge og som har blitt aktuelt igjen etter årets PISA-undersøkelse som viser at leseforståelsen faller, blant annet i Norden. Forskning har også vist fordelene med fysiske bøker og at papirbasert lesing egner seg best for lengre og mer komplekse tekster som krever en dypere forståelse.

– Jeg holdt et foredrag med et forlag nylig, og jeg fortalte dem at min viktigste kunde er en gutt eller jente som er 6 år og lærer å lese. Mitt budskap til dem var at vi allerede har mistet en generasjon, men ikke har råd til å miste en generasjon til. Flere og flere land begynner å anerkjenne viktigheten av papirbasert lesing i skolen.

Det betyr ikke at de digitale læremidlene skal forsvinne helt, påpeker han.

– Jeg er ikke negativ til digitale verktøy, men det må være en balanse mellom det analoge og digitale. Det må også være ulike modeller for ulike nivåer i utdanningssystemet og det må enes en nasjonal strategi for hvordan den skal se ut.

Juryens motivering:

I løpet av sin lange tid i bransjen har Håvard blant annet ledet de største grafiske konsernene i Sverige og Norge. Han er en sjelden multinasjonal i en bransje som stort sett har holdt seg innenlands og har personifisert den skandinaviske lederstilen som mangeårig styreleder i Intergraf og i ulike bransjeforeninger har gjort sitt ytterste i møter med politikere og andre interessenter med mål om å styrke det trykte ord. Det er en ære for Stiftelsen til fremme av grafiske yrker å kunne tildele Håvard.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Agfas nye automatiseringsløsninger: Grizzlybjørn får robotselskap

Agfa presenterer robotløsninger for inkjetprintere og flatbed-presser. Innovasjonene eksemplifiserer hvordan automatisering kan endre høyvolumsproduksjon, ifølge produsenten.
Agfa kollage

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx