Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

PUBLISERT: 26 februar 2024
OPPDATERT: 26 februar
«Gi meg et år eller to så kommer vi sterkt tilbake», sier Esben Mols Kabell. Pressefoto.

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!

For halvannet år siden publiserte vi et intervju med Esben Mols Kabell, hvor vi spurte om toppen var nådd. Frem til da hadde det kun gått videre for Scandinavian Print Group (SPG). Det var ikke et synspunkt han sluttet seg til, og det irriterer ham faktisk litt i dag at det etterfølgende regnskapet viste omsetningsfall, selv om bunnlinjen var mer eller mindre den samme.

– Men gi meg et år eller to så kommer vi sterkt tilbake, sier han når jeg møter ham denne februardagen.

Nye oppkjøp på vei

Tausheten har også vært påfallende når det gjelder oppkjøp av andre selskaper. Ikke fordi det er noe de pleier å vise frem ganske mye, men Esben bekrefter at det har vært slik og sier:

– Det siste store oppkjøpet var Cool Grey, men det siste året har vært preget av at våre eiere har vurdert et videresalg av SPG. Den er nå skrinlagt og vi er klare til å akselerere igjen. Vi fortsetter å ha fokus på Danmark og Sverige og vil i økende grad også se mot Nord-Tyskland, spesielt området fra Hamburg og opp til grensen. Den er godt koblet til vår logistikklinje mellom Aarhus og Szczecin (Polen).

Esben Mols Kabell forklarer også at det ikke er i konflikt med deres tyske moderselskap at de etablerer seg i Tyskland. Onlineprinters har en veldig streng produksjon med standardvarer og kan derfor ikke kjøpe på samme måte som SPG. SPG kjøper typisk en bedrift og legger ned produksjonsapparatet deres, men beholder det lokale salgskontoret og merkevaren de eventuelt har bygget opp. Dette betyr at de kan fortsette å levere alle produktene de vanligvis leverer, inkludert spesialbestillinger, men nå fra SPGs produksjonsanlegg i Aarhus eller Polen.

For kort tid siden kunne man lese i det svenske mediet Branchkol at LaserTryck.se i Sverige har ansatt åtte ansatte fra konkursrammede Brandfactory (svensk avdeling). Esben sier om det:

– Vi hadde holdt øye med dem som et interessant bidrag til vår organisasjon i Sverige. Nå gikk de konkurs og trengte ikke å kjøpe produksjonslokalene deres. I stedet kunne vi ansette en gruppe kompetente selgere og prosjektledere. Det vil blant annet være bra for vår virksomhet i Sverige, hvor vi også ser etter noen nye lokaler som kan romme utvidelsene vi planlegger.

Utfordring med et fallende marked og økende effektivitet

En av Esben Mols Kabells lidenskaper er kapasitetsutnyttelse og langt på vei grunnlaget for SPGs suksess. Men i et fallende marked, hvor maskinene samtidig blir raskere og mer effektive, er det en utfordring å få nok produksjon, og samtidig få en rimelig avkastning på den.

Det vakte ramaskrik da Esben for 6-7 år siden, i forbindelse med et seminar arrangert av Lis Lykke og Søren Winsløw, spådde at det om 10 år bare ville være 20 trykkerier igjen i Danmark. Trykkerier forstått som bedrifter med trykking som hovedformål og et produksjonsapparat som matcher det generelle trykkebehovet.

Forutsigelsen er basert på antakelsen om at det med et moderne produksjonsapparat ikke trengs mer enn 20 trykkerier. Tjue effektivt utnyttede produksjonsanlegg kan fint håndtere den nødvendige omsetningen i Danmark, forklarer Esben Mols Kabell og spør retorisk om vi virkelig ikke er nede på de 20 enhetene han spådde ville bli igjen?

Som et eksempel på effektiviteten forteller han at de i oktober byttet ut en av sine fire HP Indigo 12K med den nye HP Indigo 100K, som har flere skuffer for ulike papirkvaliteter og er omtrent 35 % raskere enn forgjengeren.

Utfordringen med den stadig pressede kapasitetsutnyttelsen rammer selvsagt også SPG og det er blant annet i lys av at de nå er tilbake på jakt etter merinntekter.

Drupa, Landa og AI

Hva skal du se på Drupa?

– Vi må absolutt se nærmere på mulighetene for å effektivisere etterbehandlingen. Dessverre er det én leverandør som har fokusert sterkt på de mer industrielle løsningene. Dette gjenspeiles i prisene, så vi ser etter om det finnes noen interessante alternativer.

I tillegg nevner han digitaltrykk som et område hvor mye vil skje. Spesielt tror han at vi vil se en rekke nye digitale løsninger i B2-formatet, både som toner og blekkteknologi. Esben forteller at han har satt av en hel uke til Drupa.

Hva ble egentlig av planen din om å kjøpe en Landa-trykkpresse?

– Det var i 2016 vi kjøpte oss inn i prosjektet, og jeg tror vi forlot det igjen etter noen år, så jeg er på ingen måte oppdatert på hvor de står i dag. Men dels hadde vi ikke tid til å vente på at maskinen skulle være ferdig utviklet, og dels hadde de noen tekniske utfordringer som jeg rett og slett ikke skjønte at de kunne ha. I tillegg holdt ikke de økonomiske målene vi hadde i sikte. Derfor forlot vi prosjektet igjen og investerte i litt HP-maskiner, som så langt har innfridd våre forventninger.

Vil KI (kunstig intelligens) spille en rolle for deg?

– Det gjør det allerede. Utviklingsavdelingen vår bruker KI til å utvikle kode for IT-systemene våre og etter hvert vil vi sannsynligvis se det brukt på våre kunder. KI er også allerede godt integrert flere steder i vår prepress. Neste steg er trolig innen kundeservice og i noen av de andre tjenestene vi tilbyr, for eksempel grafisk arbeid.

På et litt generelt nivå kan KI bety et løft for trykt markedsføring. I dag består kostnadene ved en trykksak hovedsakelig av design og innholdsgenerering. Utskrift kan utgjøre 10-20 % av totalkostnaden. Hvis KI kan bidra til å redusere kostnadene for innhold og design, kan det bli mer attraktivt å drive med trykt markedsføring i fremtiden. Du har rett til å håpe, avslutter Esben Mols Kabell.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324