Mer digitalisering og bærekraft med Smart Factory

PUBLISERT: 11 mars 2024
OPPDATERT: 11 mars
Pressebilde.

Müller Martinis Smart Factory er et slag for mer bærekraft i trykkeribransjen – ikke bare ved å redusere CO2-utslippene betydelig, men også ved å drive den digitale transformasjonen.

Ifølge en beregning fra den tyske bransjeorganisasjonen Bundesverband Druck und Medien utgjør CO2-utslippene fra alle trykte produkter produsert i Tyskland mindre enn én prosent av landets årlige CO2-utslipp. Men Müller Martini ønsker å ta ansvar for bærekraften til printproduktene og gi et betydelig bidrag til å redusere CO2-avtrykket ytterligere.

Müller Martini fokuserer på tre sentrale operasjonsområder hvor en direkte påvirkning kan oppnås: integrering av datadrevne beslutninger i produksjon, optimal utnyttelse av maskiner i drift og realisering av bærekraftige forretningsmodeller for kundene.

Gitt den lange levetiden til Müller Martinis robuste maskiner, ligger det største potensialet for optimalisering i å redusere papirforbruket, da det er her en stor del av CO2-avtrykket genereres. Müller Martinis Smart Factory, som kan produsere individualiserte trykkprodukter i en serie uten oppsettider og oppstartsavfall, er i tråd med bærekraftsånden.

Fordelene med on-demand-produksjon er åpenbare i denne sammenhengen, spesielt i forbindelse med digitale trykkesystemer (web og arkmatet). Opplaget er nøyaktig tilpasset etterspørselen – kun det som selges trykkes – alt annet produseres ikke i det hele tatt.

Finishing 4.0

Den nåværende transformasjonen av den grafiske industrien krever fleksible etterbehandlingsløsninger med korte, automatiserte omstillingsprosesser og minimalt med avfall. Det er her Muller Martinis Finishing 4.0 utviklingsstrategi kommer inn i bildet. Ingen eller kun minimale justeringer er nødvendig ved jobbytte. Denne oppsettstøtten sparer tid og minimerer avfall ved oppstart.

Merverdien til Finishing 4.0 er også synlig i energi- og ressurseffektivitet. On-demand produksjon sparer betydelige mengder papir, blekk, løsemidler, vann og energi, som til sammen utgjør mer enn 95 prosent av et trykkprodukts karbonavtrykk.

Produksjonen under kontroll

For å koble de enkelte systemene til hverandre i et nettverk er det nødvendig med et omfattende arbeidsflytsystem som kobler sammen alle arbeidstrinn – fra ordreaksept til frakt. I dag kan Connex-arbeidsflyten fra Müller Martini kartlegge et bredt spekter av produksjonsscenarier, for eksempel print-on-demand eller book-of-one. Connex arbeidsflyt er hjertet i Smart Factory, der det ikke finnes ferdige løsninger.

– Hver arbeidsflyt må være perfekt tilpasset den enkelte bedrift for å kunne implementere den digitale transformasjonen i praksis, sier Adrian Mayr, Head of Product Management i Müller Martini.

Connex arbeidsflyt sikrer sammenhengen mellom organisasjonsnivå (MES/MIS) og produksjonsnivå. Dette gjør det mulig å spore tilbakemeldinger fra produksjonen helt ned til det enkelte produkt i sanntid. Smart optimalisering av produksjonen muliggjør ytterligere reduksjoner i omstillingsarbeid og papiravfall, som igjen bidrar til effektivitet og bærekraft. Müller Martinis tilnærming i denne sammenhengen bygger på prinsippet om «det første eksemplaret skal kunne selges».

Å drive den digitale transformasjonen

– De fleste av våre systemer er forberedt for fremtidig utvidelse med komponenter for behandling av digitalt trykte produkter. Det gjelder så vel samleheftere som limbindere og hardcover-systemer, sier Adrian Mayr. I praksis betyr dette at installerte systemer kan oppgraderes i felt for å møte gjeldende markedskrav. For eksempel kan et eksisterende samleheftere oppgraderes med et digitalt alternativ, og dermed brukes til digital arkmatet så vel som rullbasert utskrift eller en kombinasjon av disse.

Muller Martini vil demonstrere hvordan dette fungerer fra 28. mai på Drupa-standen 1B50 og på «touchpoint sustainability» i hall 14.

Les videre

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC