Konica Minolta viser bortimot 20 nye maskiner på Drupa

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 22 mai 2024
OPPDATERT: 22 mai
Carina Allfors og Mikael Wennerberg fra Konica Minolta vil være til stede på Drupa.

– Vi ønsker å vise de største maskinene våre noensinne live og definitivt være synlige med vår stand på 2.400 m2, sier Carina Allfors, nordisk markedssjef for produksjon og industritrykk.

Det overordnede temaet er «Se potensialet i fremtidens trykk». Dette gjøres i henhold til EU-kommisjonens visjon «Industry 5.0», hvor mennesker står i sentrum for samarbeidet med maskiner.

– Det er et europeisk konsept som Konica Minolta har sluttet seg til. Visjonen er at mennesker skal stå i sentrum for alt som skjer i bransjen med maskiner, flyt og systemer, sier Carina Allfors.

For Konica Minolta betyr dette utvikling av unike digitale printsystemer og løsninger for å realisere mer effektiv produksjon ved å la mennesker og maskiner jobbe hånd i hånd.

Tilbyr automatisert produksjon

På Drupa vil Konica Minolta demonstrere helautomatiske produksjonslinjer drevet av KI, en moderne nettbutikk og nye applikasjoner av robotteknologi og programvareløsninger. De vil demonstrere alt fra kommersiell trykking til etikettrykk, emballasje, industritrykk, produkter og løsninger. Alt for å støtte overgangen fra analog til digital trykking, spesielt innenfor etiketter og emballasje.

Nye blekk- og tonerskrivere

Den nye generasjonen B2+ UV-inkjetpresse, AccurioJet 60 000, vil bli demonstrert. Det øker kvaliteten og hastigheten sammenlignet med AccurioJet KM-1 og KM-1e-serien.

– Den vil kunne kjøre opp til 6000 B2+-ark i timen, sier Mikael Wennerberg, Nordisk Product Manager Sales Specialist, Industrial Printing.

Ved å bruke innebygde sensorer og spektrofotometre overvåkes utskriftskvaliteten automatisk. AccurioJet 60 000 kan også fjernovervåkes via produsenten for å opprettholde maksimal oppetid. Maskinen skriver automatisk ut tosidig.

B2+ UV-blekkskriverpressen AccurioJet 60 000 vil bli avdekket på selve messen.

Konica Minolta vil også demonstrere hvordan separate prosesser som foliering, delvis coating og trykking kan kombineres i en enkelt maskin. MGIs AlphaJet er en fullt integrert produksjonslinje fra utskrift til etterbehandling. AlphaJet utfører alle prosessene som kreves for å produsere eksklusiv emballasje, fra utskrift med vannbasert blekk til digital dellakkering og digital foliering.

MGI Alphajet er en integrert produksjonslinje med trykking og etterbehandling.

Alt produseres inline i en og samme maskin uten bruk av klisjeer. Det forkorter prosesstiden betraktelig, reduserer behovet for gulvplass, ettersom én maskin erstatter tre, og reduserer papiravfall og gir, ifølge Konica Minolta, et renere arbeidsmiljø.

Et produkt som vises for første gang er AccurioPress C84hc digital tonerpresse, der hc står for High Chroma. Det er en maskinmodell som Konica Minolta har utviklet over femten år. Nå kommer den i ny versjon.

– High Chroma-toner betyr at spesielt cyan og magenta har en veldig høy fargerenhet. Dette gir enormt effektive, levende farger som du ikke får ut av en vanlig CMYK-maskin, sier Mats Pettersson fra Konica Minolta.

Det skal være den eneste plattformen i verden som bruker den nye toneren uten fargeskalabegrensningene til konvensjonelle tonermaskiner.

AccurioPress C84HC med det utvidede fargerommet.

Carina Allfors sier at det har vært et betydelig oppsving innen produksjon med høyvolums toner.

– Vi vil selvsagt bakke opp dette med vår AccurioPress C12000 og 14000. Vi viser hvordan du kan utstyre maskinen med ulike etterbehandlingsløsninger. Vi har IQ-enheten IQ-501 som virkelig hjelper operatøren til å styre maskinen på en god måte. Vi jobber med å fjerne trinnene som tidligere var nødvendig for å justere farger og lage forhåndsinnstillinger før du kjører jobben. Passformen foran og bak er perfekt. IQ-enheten vår tar seg av alt dette automatisk under utskrift, sier hun.

Inline trim påkaller oppmerksomhet

På standen vil også det egenutviklede systemet for trimming og skjæring, Inline Trimming Unit TU-510, vises.

– Vi har en trimmerenhet som sitter inline, ved hjelp av den kan du alltid få trykk ut til kanten. Du kan for eksempel få ferdige visittkort uten manuell håndtering. Det kommer vi nok til å gjøre et nummer av, for der er vi unike, sier Mats Pettersson.

Konica Minolta har et egenutviklet system for trimming og skjæring inline. Bildet viser sorteringen for Inline trimmeenhet TU-510.

En stor del av standen vil ha fokus på emballasje. Også her spiller den etablerte KM1 en viktig rolle.

– Styrken til den maskinen er mediefleksibiliteten, hvor du kan kjøre alt fra papir til papp. I gramvekt er det fra 50 gram opp til 600 gram i samme maskin. Den egner seg for emballasjeapplikasjoner som passer innenfor B2-formatet, sier Mikael Wennerberg.

– Vi kommer ikke med noen trykksaker til standen. Alt produseres på etterspørsel når kunden f.eks. går opp til en skjerm og velger hva de vil ha, sier Mats Pettersson.

Materialet skrives ut på de automatiserte linjene som går live. Alle brosjyrer og markedsføringsmateriell som produseres på Drupa vil bli trykket på resirkulert papir.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1