
Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
Ifølge Print.Group-sjef Marco Aarnink er kjøpet et logisk skritt for å fremtidssikre konsernets produksjons- og distribusjonsvirksomhet og samtidig styrke selskapets posisjon i det europeiske trykkerimarkedet.
Siden etableringen i 2018 har Print.Group vokst til å ha en omsetning på mer enn 690 millioner kroner i ni europeiske land. Med dette oppkjøpet går selskapet inn i en ny og dynamisk fase i den europeiske trykkeriindustrien.
Investering i vekst og innovasjon
– Vi investerer i en fremtredende internasjonal posisjon i et raskt skiftende marked. Våre kunder forventer mindre opplag, kortere leveringstider, et bredere og mer bærekraftig produktspekter og personlig service. Vi leverer opp til disse forventningene og differensierer oss ved å tilføre verdi gjennom digitalisering, forenklede arbeidsflyter, oppfyllelse og fleksibel logistikk rett på døren til kunden, sier Marco Aarnink, administrerende direktør og grunnlegger av Print.com
– Med dette oppkjøpet, og det økte volumet det medfører, oppnår vi umiddelbare stordriftsfordeler i vårt konsern. Simians fullt utstyrte og svært optimaliserte produksjonsanlegg gir oss grunnlaget for å opprettholde vår ledende posisjon i et marked som raskt konsoliderer seg – både når det gjelder kostnadseffektivitet og innovasjon.
Simians fremtid innen Print.Group
Det nye produksjonsanlegget vil fungere som et sentralt produksjons- og distribusjonssenter for merkevarene innen Print.Group. Konsolidering av ordrevolumer er en nøkkelprioritet, noe som gjør at Print.Group kan implementere betydelige kostnadsoptimaliseringer som til syvende og sist kommer kundene til gode. Som et resultat vil Print.com Productions nåværende fabrikk i Oss legges ned og virksomheten flyttes til Groningen.
Innenfor den fornyede merkevareporteføljen vil Print.com forbli en eksklusiv plattform skreddersydd for kreative fagfolk, som forhandlere, merkevareeiere, skapere og byråer.
Varemerkene Reclameland, Flyerzone og Drukland vil fortsette å fokusere på direktesalg til små og mellomstore bedrifter. Dette skaper tydelig pris- og produktdifferensiering mellom de ulike merkene, både når det gjelder fysiske produkter og digitale verktøy og tjenester.