“Onlinehysteri bremser salget”

Esben Mols Kabell, medeier i danske LaserTrykk.

Lasertrykks Esben Mols Kabell tar bladet fra munnen og toner ned betydningen av markedsføring på nettet til fordel for andre alternativer.

– Markedsføring på internett kan sjeldent stå alene, sier han.

Lasertrykks deleier Esben Mols Kabell sier at nye foretak burde legge større vekt på å benytte fine plakater, konvolutter, brosjyrer og pene esker for å skape oppmerksomhet rundt et varemerke. Han mener at det råder en alt for stor konsensus og hysteri rundt det å markedsføre seg digitalt idag, noe han vil ta et oppgjør med.

– Du står med et helt nytt produkt og skal markedsføre det. Ditt foretak er ukjent. Du er ukjent selv. Skal du da bruke en masse penger på å kjøpe søkeord? Nei, for ingen søker på nettet etter noe ukjent. I stedet skal du gå offline og kanskje til tv for å gjøre produktet kjent, sier Esben Mols Kabell i en pressemelding.

Esben Mols Kabell og Anders Grønborg står bak danske LaserTrykk som med sine ca 300 medarbeidere er ett av nordens største trykkerier. Mols Kabell legger ikke skjul på at de i sin egen markedsføring bruker penger på Googles annonsetjeneste Adwords, men den overveiende delen av markedsføringsbudsjettet, 75 procent, spanderes på ulike medier offline. Noe han mener bidrar til at folk søker dem opp på internet.

– Dette har gjort at vi har blitt så kjente at folk søker på vårt navn. De organiske søkene har plassert oss på toppen av Google, så vi bruker mindre og mindre penger på klikk.

Pen innpakning kan øke kjøpsopplevelsen

Esben fremholder annonsering på Facebook som et alternativ man kan overveie.

– Et foretak skal ha direkte utbytte av sin markedsføringsinnsats. Og på Facebook er det herlig enkelt. Om du investerer 200 kroner i annonser og selger for 300 så er du på rett vei.

Esben mener videre at mange foretak kan dra lærdom av Amazon, hvor det ikke er tvil om avsender når man ser pakkene. Andre eksempler å overveie er plakater som McDonald’s, emballasjer med magnetlukking slik som Apple bruker, samt visittkort, brosjyrer og bussreklame.

 

Marco Hubert.

Marco Hubert, lektor ved Institutt for foretaksledelse på Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark sier at internettannonsering ikke er en erstatning for de tradisjonelle reklamemåtene som print, radio og tv, men skal ses på som komplementerende.

– Vi ferdes i dag på langt flere medier enn for 15 år siden, både online og offline. Sett i lys av dette så bidrar onlinedelen bare med å skape en bedre sammenheng i kundens opplevelse av selskapenes varemerker, sier han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Besøksopplevelser på Fespa

Fler enn 700 utstillere er på plass under årets Fespamesse som har pågått siden 15. mai i Berlin og som avsluttes i dag. Messen er det ledende evenementet når det gjelder trykking i storformat og dekker de nyeste innovasjonene innen utstyr, programvarer, blekk, media, silke- og digitalt storformattrykk, tekstiltrykk og skiltmakeri.

Publisert av: 

Canon lanserer utskrifter i lag-på-lag med Océ Touchstone på FESPA 2018

Océ Touchstone er en ende-til-ende-løsning som består av fire enkeltkomponenter: et plugin-designverktøy for Adobe Photoshop, ONYX Thrive-arbeidsflytløsningen, Océ Touchstone-programvare som bruker Océ ALPS-teknologi (Advanced Layer Printing System), og en planskriver i Océ Arizona 1200- eller 2200-serien for storformatutskrift.

Publisert av: