I følge en pressemelding fra IT-sikkerhetsselskapet McAfee bruker mange ansatte sin bærbare jobb-PC til private oppgaver, og 80 prosent stoler på at IT-avdelingen har tatt de nødvendige sikkerhetstiltak. Knut Stadskleiv i McAfee i Norge mener at de ansattes adferd fører til at bedriftens sikkerhetsinvesteringer nærmest er bortkastet. – Det kan være nok at en ansatt kobler PC-en til en virussmittet MP3-spiller eller mobiltelefon, sier han. Utfra en undersøkelse gjennomført av McAfee er det fire grupper av ansatte som spesielt representerer en risiko for bedriftens IT-sikkerhet. Den største gruppen er ansatte med begrenset IT-kunnskap, som sammen med familien benytter arbeidsgivers bærbare PC som om den var privat. Den nest største gruppen er ”teknofriker”, som benytter et stort utvalg tekniske produkter, som USB-minnebrikker og MP3-spillere, til sin jobb-PC. Omtrent en fjerdedel av deltagerne i undersøkelsen svarte at de benytter arbeidsgivers PC til å surfe på Internett hjemmefra, der sikkerheten ofte er dårligere enn på arbeidsplassen. Undersøkelsen ble gjennomført i en rekke europeiske land, men ikke i Norge.