Sertifiserte grafiske skjermer

TCO-merkede skjermer er kjent for de fleste av oss, men snart vil det også være mulig for skjermprodusentene å få produktene Fogra-sertifisert. I øyeblikket finnes det ingen internasjonale organer som tester skjermer med henblikk på grafisk produksjon. Den eksisterende SWOP-sertifiseringen utføres på relativt uklare premisser, uten knytning til noen ISO-standard. Nå skal dette endres, i og med at det tyske grafiske forskningslaboratoriet Fogra utvider sin nåværende sertifisering av prøvetrykk og trykk, med en tilsvarende for skjermer. Leverandører og trykkerier kan i dag melde sin interesse (og betale kostnadene for gjennomføringen) av en testprosedyre som ved bestått test gir produsenten rett til å merke sine produkter eller tjenester med Fogra-sertifisering. Når det gjelder prøvetrykk, er det flere skrivere i kombinasjon med spesifikt rip-system som sertifiseres av Fogra. Som et viktig instrument benyttes Fogras målefelt med betegnelsen Fogra Media Wedge – 46 fargeruter som måles med spektrofotometer, der fargene ikke tillates å avvike mer enn oppgitte toleransegrenser (hos AGI benyttes denne ved de fleste av våre tester av skrivere og digitaltrykkmaskiner). En digital utgave av denne ”Media Wedge” er nå utviklet for skjermer, og ved hjelp av en spesifikk testmetode og en spesialutviklet programvare kan man vurdere den konkrete skjermens ytelse og anvendelighet for spesifikke arbeidsoppgaver. Testmetoden og programvaren er utviklet av Fogra i samarbeid med den tyske skjermprodusenten Quato. Som utgangspunkt for sertifiseringen benyttes både trykkstandarden ISO 12647 og en oppdatert versjon av ISO 12646, som omfatter skjermer beregnet på grafisk produksjon. Denne er blant annet oppdatert med spesifikasjoner for den nye generasjonen LCD-skjermer, som idag dominerer i markedet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: