UPM forenkler papiremballasjen

De fleste gode løsninger er enkle. Slik er det også med UPMs nye løsning for emballering av kontorpapir, der papirpakkene rett og slett emballeres med papir og åpnes med en ”avrivningssnor” som går rundt hele pakken. Vi er kanskje noe tvilende til UPMs påstand om at dette revolusjonerer kontorpapirmarkedet, men erkjenner at nyskapningen har mye for seg. Den nye løsningen ble vist på messen Paperworld i Frankfurt i januar, der den fikk mange lovord for sine ulike fordeler, både miljømessig og brukermessig. Den nye pakken består av 5 papirpakker, hver med 500 ark. Emballasjen består utelukkende av fullt resirkulerbart papir med lavt PE-innhold, slik at emballasjen kan brettes sammen og kastes sammen med annet papiravfall. Sammenlignet med tradisjonell pappemballasje reduseres avfallsmengden med 70 prosent og emballasjevolumet med 40 prosent. Det nye konseptet har fått navnet SmartWrap, og gjør ifølge produsenten det langt enklere å frakte og åpne papirpakkene. Ideen til det nye konseptet kom under en nyskapningskonkurranse for ansatte i UPM-Kymmene, og målsettingen har vært å redusere avfallsmengden samtidig som operasjonene skal bli enklere for brukerne. Den nye emballeringen benyttes foreløpig til produktene Office, Yes Silver og Future.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: