UPM forenkler papiremballasjen

De fleste gode løsninger er enkle. Slik er det også med UPMs nye løsning for emballering av kontorpapir, der papirpakkene rett og slett emballeres med papir og åpnes med en ”avrivningssnor” som går rundt hele pakken. Vi er kanskje noe tvilende til UPMs påstand om at dette revolusjonerer kontorpapirmarkedet, men erkjenner at nyskapningen har mye for seg. Den nye løsningen ble vist på messen Paperworld i Frankfurt i januar, der den fikk mange lovord for sine ulike fordeler, både miljømessig og brukermessig. Den nye pakken består av 5 papirpakker, hver med 500 ark. Emballasjen består utelukkende av fullt resirkulerbart papir med lavt PE-innhold, slik at emballasjen kan brettes sammen og kastes sammen med annet papiravfall. Sammenlignet med tradisjonell pappemballasje reduseres avfallsmengden med 70 prosent og emballasjevolumet med 40 prosent. Det nye konseptet har fått navnet SmartWrap, og gjør ifølge produsenten det langt enklere å frakte og åpne papirpakkene. Ideen til det nye konseptet kom under en nyskapningskonkurranse for ansatte i UPM-Kymmene, og målsettingen har vært å redusere avfallsmengden samtidig som operasjonene skal bli enklere for brukerne. Den nye emballeringen benyttes foreløpig til produktene Office, Yes Silver og Future.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: