UPM forenkler papiremballasjen

PUBLISERT: 24 februar 2006
OPPDATERT: 24 februar

De fleste gode løsninger er enkle. Slik er det også med UPMs nye løsning for emballering av kontorpapir, der papirpakkene rett og slett emballeres med papir og åpnes med en ”avrivningssnor” som går rundt hele pakken. Vi er kanskje noe tvilende til UPMs påstand om at dette revolusjonerer kontorpapirmarkedet, men erkjenner at nyskapningen har mye for seg. Den nye løsningen ble vist på messen Paperworld i Frankfurt i januar, der den fikk mange lovord for sine ulike fordeler, både miljømessig og brukermessig. Den nye pakken består av 5 papirpakker, hver med 500 ark. Emballasjen består utelukkende av fullt resirkulerbart papir med lavt PE-innhold, slik at emballasjen kan brettes sammen og kastes sammen med annet papiravfall. Sammenlignet med tradisjonell pappemballasje reduseres avfallsmengden med 70 prosent og emballasjevolumet med 40 prosent. Det nye konseptet har fått navnet SmartWrap, og gjør ifølge produsenten det langt enklere å frakte og åpne papirpakkene. Ideen til det nye konseptet kom under en nyskapningskonkurranse for ansatte i UPM-Kymmene, og målsettingen har vært å redusere avfallsmengden samtidig som operasjonene skal bli enklere for brukerne. Den nye emballeringen benyttes foreløpig til produktene Office, Yes Silver og Future.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Et bredt repertoar tiltrakk seg nye kunder

Med sin deltakelse på Sign, Print & Promotion ønsket Ricoh å vise at de er mer enn arkmatede digitalpresser. Det lyktes de godt med.
Ricoh 1

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Summa introduserer vinylkutter til DTF-applikasjoner

Den nye S Class 3-DTF er designet for å forhindre riper eller rullemerker som vanligvis oppstår ved transport av PET-film.
Summa-DTF-cutter