Får Forbrukerombudet det som de ønsker, blir det en betydelig nedgang i mengden reklametrykksaker. Ombudet foreslår forbud mot reklameinnstikk i avisene hvis ikke mottageren aktivt har sagt ja takk til reklamen. Reklameinnstikk i avisene er en vanlig distribusjonsform for reklame, og grafisk produksjonen av reklamemateriellet utgjør betydelige oppdragsmengder for norske trykkerier. Nå ønsker Forbrukerombud Bjørn Erik Thon at det skal opprettes et samtykkeregister for denne reklameformen, slik han også ønsker gjeldende for telefonsalg og annen uadressert reklame. Det er Dagens Næringsliv som omtaler saken i en større artikkel 28. februar, og ifølge avisen ønsker Thon at dagens ”reklame nei takk”-skilt på postkassene skal erstattes med ”ja takk”-skilt hos de som ønsker reklamen. Thon mener at dette prinsippet også må gjelde reklameinnstikk i avisene. Mediebedriftenes landsforening har store inntekter fra reklameinnstikkene, og MBL-leder Olav Mugaas (direktør i Aftenposten) har naturlig nok lite til overs for forslaget. I følge DN karakteriserer han det som et ”håpløst forslag”, og argumenterer med at reklamen er en del av avisproduktet, og at det er uhørt at Forbrukerombudet skal begynne å redigere avisenes innhold. – Skal grensen gå ved helsides annonser, brosjyrer eller reklameinnstikk på glanset papir? Dette er en diskusjon om den lovmessige retten til å gi ut reklame i en avisutgave, sier Mugaas til DN.