Forbrukerombudet angriper reklameinnstikk

PUBLISERT: 1 mars 2006
OPPDATERT: 21 mars

Får Forbrukerombudet det som de ønsker, blir det en betydelig nedgang i mengden reklametrykksaker. Ombudet foreslår forbud mot reklameinnstikk i avisene hvis ikke mottageren aktivt har sagt ja takk til reklamen. Reklameinnstikk i avisene er en vanlig distribusjonsform for reklame, og grafisk produksjonen av reklamemateriellet utgjør betydelige oppdragsmengder for norske trykkerier. Nå ønsker Forbrukerombud Bjørn Erik Thon at det skal opprettes et samtykkeregister for denne reklameformen, slik han også ønsker gjeldende for telefonsalg og annen uadressert reklame. Det er Dagens Næringsliv som omtaler saken i en større artikkel 28. februar, og ifølge avisen ønsker Thon at dagens ”reklame nei takk”-skilt på postkassene skal erstattes med ”ja takk”-skilt hos de som ønsker reklamen. Thon mener at dette prinsippet også må gjelde reklameinnstikk i avisene. Mediebedriftenes landsforening har store inntekter fra reklameinnstikkene, og MBL-leder Olav Mugaas (direktør i Aftenposten) har naturlig nok lite til overs for forslaget. I følge DN karakteriserer han det som et ”håpløst forslag”, og argumenterer med at reklamen er en del av avisproduktet, og at det er uhørt at Forbrukerombudet skal begynne å redigere avisenes innhold. – Skal grensen gå ved helsides annonser, brosjyrer eller reklameinnstikk på glanset papir? Dette er en diskusjon om den lovmessige retten til å gi ut reklame i en avisutgave, sier Mugaas til DN.

Les videre

Mondi avvikler papirbruk etter katastrofal brann

Mondi stenger den bulgarske papirfabrikken Stambolijski permanent etter den skjebnesvangre brannen 24. september. Beslutningen berører 300 ansatte.
MondiStambo2

Sign Text begynner å selge Canon-maskiner

Sign Text og Canon Norge har inngått et partnerskap om salg av storformatprintere. De to partene har hatt et nært samarbeid i mange år og dette utvides ytterligere nå.
anton-thomas

Xerox og Taktiful pusher grensene for digital foredling

Xerox Holdings Corporation og Taktiful Software Solutions kunngjør sin intensjon om å danne et nytt strategisk partnerskap for å utvide begges tilstedeværelse i det digitale prosesseringsmarkedet.
xeroxx

Ny internasjonal toppjobb for Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Siste nytt

Vellykket norsk-svensk union

Ålgård Offset-eide Printagon Graphics ble startet i 2013 av noen tidligere ansatte i Aller Tryck og JMS som så en fremtid for det mangeårige ukeblad-trykkeriet og et behov for rotasjonstrykk i Sverige. Siden har det vært både oppturer og nedturer.
Printagon 3

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon