Enklere bildebehandling for Mac-brukere

PUBLISERT: 2 mars 2006
OPPDATERT: 2 mars

Med lanseringen av Adobe Photoshop Elements 4.0 får Mac-brukerne flere muligheter for å redigere bilder på en enkel måte. Programmet gir tilgang til mange nye bilderedigeringsverktøy og muligheter for bildepresentasjon på kreative og underholdende måter. Photoshop Elements 4.0 er i følge Adobe er et godt alternativ for amatører som raskt vil fikse på bildene sine, og for mer avanserte brukere som vil ha full kontroll over resultatet uten å måtte investere i og lære seg Photoshop. Blant de nye funksjonene i programmet er automatisk fjerning av røde øyne, magisk markerings¬pensel, fargejustering for hudtoner og spesialverktøy for frilegging. Røde øyne er et svært vanlig fenomen ved bruk av direkte blits, og nå er det mulig å automatisk korrigere dette i samme prosess som bildene overføres fra kameraet til harddisken. Mange vil sikkert sette pris på den magiske markeringspenselen, der man enkelt kan velge ut en avgrenset del av bildet og foreta justering av farge, belysning og kontrast for dette området. Verktøyet ”Magisk ekstrahering” sørger i følge Adobe for å forenkle frilegging av objekter. Adobe Bridge lanseres nå i egen versjon for Elements, som gjør det enklere å søke og håndtere store bildemengder. Med dette verktøyet kan man også søke på metadata, om man skulle få behov for å hente frem alle bilder tatt med ett kamera eller, for den saks skyld, alle bilder eksponert med en bestemt lukkertid. Adobe Photoshop Elements 4.0 for Mac (Mac OS X 10.3 or 10.4) er tilgjengelig umiddelbart i engelsk versjon. Veiledende utsalgspris er 925 kroner inkl. moms.

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324