Min er mindre enn din

PUBLISERT: 21 mars 2006
OPPDATERT: 21 mars

På Cebit handlet mye om å vise at ”min er mindre enn din”. Det taiwanske selskapet Premier er blant verdens største kameraprodusenter – uten å ha et eneste merke i eget navn. Oftest får de bestillinger fra japanske kameraprodusenter. Så utvikles produktet i Premiers utviklingsavdeling, der det arbeider nær tusen personer. Selve produksjonen foregår på fabrikken i Kina, med 12.000 ansatte. Når produktet er klart fra fabrikken, bærer den navnet til en av de kjente kameraprodusentene – som HP eller Casio. På fjorårets Cebit fikk dette selskapet en del oppmerksomhet for å ha utviklet en LED-videoprosjektor som kun var 12 x 10 cm i størrelse – omtrent som to mobiltelefoner. Dog var lysstyrken kun 9 lumen (en god prosjektor kan ha over tusen), så den krevde totalt mørke for at bildet skulle bli bra. Til årets Cebit hadde de derfor arbeidet videre med prosjektet, og utviklet en enda mindre prosjektor, med lysstyrke på 25 lumen. Dermed kan man slukke lyset i møterommet, ta prosjektoren opp av lommen og starte foredraget. 850 euro regner selskapet med at den vil koste når den kommer i salg i sommer.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324