Canon skyter på alt

IPEX: I flere år har Canon snakket om alle nye maskiner de skal lansere. Flere ganger har de skutt for høyt, og derfor var vel forventningene bare sånn passe hos mange som kom til Ipex. Men vel inne på Canon-standen var det lett å få hakeslipp. Stort sett samtlige maskiner – både sort/hvitt og farger, var skiftet ut. Dessuten presenterte de to nye skip – det ene et kraftig fartøy for den som vil kjøre store volumer i høy kvalitet, og det andre en liten lystyacht for den som nøyer seg med en vesentlig lavere hastighet, men til gjengjeld ønsker superkvalitet. På storformatsiden slapp de sitt nye tolvfargehode, som gir så stort fargespekter at man får et fotografisk bilde i bredde på halvannen meter. c7000vp er en fargeskriver som produserer 70 sider med farger i minuttet. Maskinen koster drøyt to millioner med rip og ferdiggjøring og er beregnet for et månedsvolum på maksimalt 300.000 trykk. Om noen vil knekke kodene i navnet, kan vi tipse om at c’en i begynnelsen står for color, at 7000 betyr 70 sider i minuttet og 00 forteller at dette er første modellen i en ny serie. Vp står for velocity production. C1 er maskinen for høy kvalitet. Den kan blant annet benyttes til prøvetrykk. Her kommer det riktignok kun ut tilsvarende 14 sider i minuttet, og den er ikke tenkt for en månedlig produksjon på mer enn 30.000 trykk. Men kvaliteten er som sagt svært god. Storselgeren clc 3220 kommer nå i to nye versjoner, med 40 respektive 51 sider i minuttet. Normalt bruker kvaliteten synke noe når man øker hastigheten på en maskin. Det har vi ikke fått testet om er tilfelle med de to nye maskinene. På bildet har Mats Källqvist og Martin Elofsson oversikt over Canons fargeskrivere c7000 vp fra første rad. For AGI på IPEX: Peter Ollén

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: