Xeikons Daniel Augustin fortalte at totalkostnadene ved produksjon av transaksjonstrykk (som fakturaer og kontoutskrifter) nå er like lav med en Xeikon-presse som i en inkjetskriver fra eksempelvis Versamark. Den siste benytter rimeligere blekk, men krever dyrere spesialbehandlet papir og store energimengder for å tørke. Xeikon har på den annen side dyrere toner, men kan produsere på rimeligere papir. Satsingen på adressert direktereklame var et annet nytt område som Xeikon løftet frem på sin Ipex-stand. Den håndterer samme dataflyt som IBM og Océ, nemlig Afp/ipds, men har i tillegg tatt i bruk de nye mulighetene som ligger i dette språket, som trykking i farger. – Vi har kjøpt en løsning fra IBM, der de har utviklet programvaren for oss og kjører 130 sider i minuttet. Dermed har vi fått en løsning som gir oss full støtte for de grafiske funksjonene som nå finnes i Afp/ipds, sier Daniel Augustin. Bildet: – Xeikon er styrket i konkurransen om trykking av transaksjonsdata og direktereklame, forteller Xeikons Daniel Augustin.