Konvolutt og brev fra samme rull

PUBLISERT: 18 mai 2006
OPPDATERT: 18 mai

For ti år siden ble det tatt patent på hvordan man fra en rull trykt papir først kunne brette sammen en konvolutt og deretter fylle den med papir. Et problem var at konvolutten krevde mindre papirlengde enn brevet, og derfor var det vanskelig å finne en god måte for å trykke på rullen. Nå finnes det løsninger fra både Océ og Kodak Versamark der det trykkes fra rull til rull. og hvor sidene kan ha ulik lengde, slik at den siden som skal bli konvolutt kan være kortere enn de andre. Det franske selskapet Megaspirea ble etablert for et år siden, nettopp for å utnytte patentet og utvikle en egnet produksjonsmaskin. Prototypen ble vist på Ipex, og når maskinen er ferdig om et år, skal den etter planen kunne produsere 20.000 ferdig konvolutterte brev i timen. Megaspirea utvikles i Colmar i Frankrike, rett sør for Strasbourg. På Ipex fikk de flere bestillinger, selvsagt under forutsetning av at de etter hvert kan levere maskiner. En av de mer prestisjefylte bestillingene kom fra Pitney Bowes, som på sikt kan tenke seg å benytte et stort antall Megaspirea-maskiner. Bildet: Xipex004 Megaspirea.eps Fra en fortrykt rull med konvoluttrykk og brev, deler Megaspirea opp sidene og falser og limer konvolutten, før sidene falses og legges i konvolutten. 20.000 ferdige brev kan produseres hver time.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324