Den nye DC 5000 produserer inntil 3000 fargesider i timen, og har maksimalt papirformat på 320 x 488 mm. Kapasiteten er det lite å si på, med opptil 8000 arks papirkapasitet. I tråd med Xerox’ øvrige produksjonsløsninger, kan man også her bygge ut med skanning, prosesseringskapasitet og ekstra ferdiggjøringsmuligheter. Mest imponerende er det kanskje at den trykker med full hastighet på gramvekter helt opp til 220 g/kvm. Det var også et viktig poeng for CopyCat. – DC 5000 imponerte oss da vi så den i Birmingham, med førsteklasses tosidig trykkvalitet, stor papirkapasitet, avanserte ferdiggjøringsmuligheter og, ikke minst, full utskriftshastighet også på tykt papir. Samtidig tilsier kostnadsbildet at det er en maskin som vil gi oss god lønnsomhet på et bredt utvalg av oppdragstyper. Derfor var det ikke vanskelig å beslutte en satsning på denne modellen, sier Patrik Knutsson, markedssjef i CopyCat-gruppen. Han tror at den nye Xerox-løsningen vil skape enda flere fordeler for CopyCats kunder. – CopyCats vekst og gode resultater kommer som et resultat av at vi tar ”print on demand”-begrepet på alvor. Umiddelbar trykkstart og levering forutsetter at man både har utstyr og mennesker som forstår hva kundene forventer. Vi innså tidlig at Xerox hadde løsninger og et servicekonsept som tilfredsstiller markedet, der kunden forventer at trykk nummer én og nummer 200 holder samme høye kvalitet. Filosofien vår er å hele tiden levere trykksaker med kvalitet og ferdiggjøring på et høyere nivå enn det kunden kan produsere selv, sier Knutsson, som opplyser at CopyCat-gruppen i år vil omsette for 30 millioner kroner. CopyCats maskin blir installert nå i juni, og daglig leder Petter Langkaas hos Xerox-leverandør BizDoc, er imponert over leveringsevnen. – Vi ser ofte at konkurrentene viser maskiner lenge før de er klare for markedet. Slik var det også på Ipex, der mange ennå ikke har startet levering av lanserte maskiner. Med DocuColor 5000 viser Xerox igjen at de forstår det profesjonelle markedets behov, og at maskinene er tilgjengelige for markedet rett etter lansering, sier han.