Digitaltrykk i Lofoten

PUBLISERT: 29 juni 2006
OPPDATERT: 21 mars

Trykkeriet ble etablert for 25 år siden, i PC-ens barndom. Innehaver Kjell Inge Nilsen forteller at han startet med å kjøpe en kopimaskin for å ta oppdrag hjemmefra, som senere ble erstattet av offsetmaskiner. Den gang var førtrykksarbeidet i stor grad basert på “klipp og lim”, men tidene forandret seg raskt. For fem år siden startet overgangen til digitaltrykk, og nå er lukten av trykksverte fra de gamle maskinene borte for alltid. I fjor var trykkeriet en av landets første bedrifter som fikk digitaltrykkmaskinen Xerox DocuColor 250, som supplerer Xerox DC 3535. Med denne maskinparken kan de produsere både i farger og sort/hvitt, i formater opptil SRA3, og på et bredt utvalg av papirtykkelser. Siden overgangen til ny teknologi har det lille trykkeriet produsert mer enn 150.000 trykk. – Vi har forskjellige typer kunder, det meste lokalt, og maskinene er nødt til å dekke ulike behov. Oppdragene våre består av alt fra tosidige brosjyrer og kalendere til rapporter og etiketter, sier Kjell Inge Nilsen. Bedriften har også design-/førtrykksavdeling, ferdiggjøringsavdeling og fotoarkiv tilgjengelig for kunder.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Canon åpner dørene for Arena 24

Snart går startskuddet for Canons møteplass for bedrifter på hovedkontoret i Oslo. Den 4. og 5. september står Canons Arena 24 for tur, en plass hvor teknologi og mennesker møtes.
Canon Arena 24

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx