Heidelberg Postpress tar opp emballasjekampen

Heidelberg Postpress holdt i september sin første pressekonferanse i Mönchengladbach siden etableringen av divisjonen. I følge Frank Schmid, sjef for Postpress-divisjonen, har det inntil nå ikke gått opp for bransjen at Heidelberg faktisk overtok Jagenberg for et par år siden, og at de nå ikke bare tilbyr en komplett linje med stansemaskiner, men også en serie med false- og liminnbindingsmaskiner. Forsiktig, men raskt Kartongstansing skal utføres i høy hastighet, men varsomt, spesielt når produktene etterbehandles etter trykking. Det stiller krav til utstyret, som bør være en flatbed-basert stansemaskin. Heidelbergs Dymatrix-serie er et eksempel på dette, og den finnes i fire størrelser. Den andre produktserien er false- og limemaskiner for mindre kartonger og esker. Serien heter Diana, og finnes i ulike modellvariasjoner. Det er vanskelig å forstå at denne maskinen kan false og lime hele 100.000 esker i timen. Skal konkurrere Produktsjefen Kilian Renschler har sondert emballasjemarkedet, som i følge statistikk fra Pira er beregnet til 429 milliarder euro. Av denne summen utgjør papir og kartong 40 prosent, plast 30 prosent, metall 17 prosent, glass sju prosent og annet materiale seks prosent. Papir, kartong og plast kan videre inndeles i etiketter, kartonger, fleksibel emballasje, wellpapp og harde materialer som bokser og flasker for hudpleie, parfyme etc. Heidelberg og deres samarbeidspartner Gallus, der Heidelberg eier 30 prosent av aksjene, fokuserer på utstyr for etiketter og kartonger. Markedet for kartong alene forventes å stige fra 34,8 milliarder euro i 2004 til 39,7 milliarder euro i 2010, en økning på over 13 prosent. Det er i dette markedet Heidelberg Postpress er aktive. Det er også her de vil ta opp kampen med den dominerende aktøren – sveitsiske Bobst. Desentralisert produksjon Rent generelt har produksjonen endret seg fra sentralisert til desentralisert i de markedene hvor emballasjeproduktene skal benyttes. Fra trykk og distribusjon til distribusjon og trykk. En forandring som er gjort mulig gjennom internett, e-post og pdf. I følge Kilian Renschler har det vist seg at produksjonshastigheten i 62 prosent av Heidelbergs XL105-installasjoner som kjører emballasjetrykk, ligger på 16.000 trykk i timen. Produksjonshastigheten er fra 20 til 35 prosent høyere i en SM102 fra 2004, sammenlignet med en fra 2000. I emballasjetrykk kan man også trykke med UV-farger og legge på lakk for å oppnå spesielle effekter og fordeler. Til en viss grad kan man også utføre stansing inline. I den ekstremt kompliserte Heidelberg Duo kan man benytte seks fargeverk og tre fleksoverk, noe som gir mange muligheter. Jan Eskildsen

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fespa: Årets motto er «print in motion»

Tekst: Claes Nordström | Foto: Claes Nordström

Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.

Publisert av: