Heidelberg Postpress tar opp emballasjekampen

PUBLISERT: 4 oktober 2006
OPPDATERT: 21 mars

Heidelberg Postpress holdt i september sin første pressekonferanse i Mönchengladbach siden etableringen av divisjonen. I følge Frank Schmid, sjef for Postpress-divisjonen, har det inntil nå ikke gått opp for bransjen at Heidelberg faktisk overtok Jagenberg for et par år siden, og at de nå ikke bare tilbyr en komplett linje med stansemaskiner, men også en serie med false- og liminnbindingsmaskiner. Forsiktig, men raskt Kartongstansing skal utføres i høy hastighet, men varsomt, spesielt når produktene etterbehandles etter trykking. Det stiller krav til utstyret, som bør være en flatbed-basert stansemaskin. Heidelbergs Dymatrix-serie er et eksempel på dette, og den finnes i fire størrelser. Den andre produktserien er false- og limemaskiner for mindre kartonger og esker. Serien heter Diana, og finnes i ulike modellvariasjoner. Det er vanskelig å forstå at denne maskinen kan false og lime hele 100.000 esker i timen. Skal konkurrere Produktsjefen Kilian Renschler har sondert emballasjemarkedet, som i følge statistikk fra Pira er beregnet til 429 milliarder euro. Av denne summen utgjør papir og kartong 40 prosent, plast 30 prosent, metall 17 prosent, glass sju prosent og annet materiale seks prosent. Papir, kartong og plast kan videre inndeles i etiketter, kartonger, fleksibel emballasje, wellpapp og harde materialer som bokser og flasker for hudpleie, parfyme etc. Heidelberg og deres samarbeidspartner Gallus, der Heidelberg eier 30 prosent av aksjene, fokuserer på utstyr for etiketter og kartonger. Markedet for kartong alene forventes å stige fra 34,8 milliarder euro i 2004 til 39,7 milliarder euro i 2010, en økning på over 13 prosent. Det er i dette markedet Heidelberg Postpress er aktive. Det er også her de vil ta opp kampen med den dominerende aktøren – sveitsiske Bobst. Desentralisert produksjon Rent generelt har produksjonen endret seg fra sentralisert til desentralisert i de markedene hvor emballasjeproduktene skal benyttes. Fra trykk og distribusjon til distribusjon og trykk. En forandring som er gjort mulig gjennom internett, e-post og pdf. I følge Kilian Renschler har det vist seg at produksjonshastigheten i 62 prosent av Heidelbergs XL105-installasjoner som kjører emballasjetrykk, ligger på 16.000 trykk i timen. Produksjonshastigheten er fra 20 til 35 prosent høyere i en SM102 fra 2004, sammenlignet med en fra 2000. I emballasjetrykk kan man også trykke med UV-farger og legge på lakk for å oppnå spesielle effekter og fordeler. Til en viss grad kan man også utføre stansing inline. I den ekstremt kompliserte Heidelberg Duo kan man benytte seks fargeverk og tre fleksoverk, noe som gir mange muligheter. Jan Eskildsen

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12