Heidelberg Postpress tar opp emballasjekampen

PUBLISERT: 4 oktober 2006
OPPDATERT: 21 mars

Heidelberg Postpress holdt i september sin første pressekonferanse i Mönchengladbach siden etableringen av divisjonen. I følge Frank Schmid, sjef for Postpress-divisjonen, har det inntil nå ikke gått opp for bransjen at Heidelberg faktisk overtok Jagenberg for et par år siden, og at de nå ikke bare tilbyr en komplett linje med stansemaskiner, men også en serie med false- og liminnbindingsmaskiner. Forsiktig, men raskt Kartongstansing skal utføres i høy hastighet, men varsomt, spesielt når produktene etterbehandles etter trykking. Det stiller krav til utstyret, som bør være en flatbed-basert stansemaskin. Heidelbergs Dymatrix-serie er et eksempel på dette, og den finnes i fire størrelser. Den andre produktserien er false- og limemaskiner for mindre kartonger og esker. Serien heter Diana, og finnes i ulike modellvariasjoner. Det er vanskelig å forstå at denne maskinen kan false og lime hele 100.000 esker i timen. Skal konkurrere Produktsjefen Kilian Renschler har sondert emballasjemarkedet, som i følge statistikk fra Pira er beregnet til 429 milliarder euro. Av denne summen utgjør papir og kartong 40 prosent, plast 30 prosent, metall 17 prosent, glass sju prosent og annet materiale seks prosent. Papir, kartong og plast kan videre inndeles i etiketter, kartonger, fleksibel emballasje, wellpapp og harde materialer som bokser og flasker for hudpleie, parfyme etc. Heidelberg og deres samarbeidspartner Gallus, der Heidelberg eier 30 prosent av aksjene, fokuserer på utstyr for etiketter og kartonger. Markedet for kartong alene forventes å stige fra 34,8 milliarder euro i 2004 til 39,7 milliarder euro i 2010, en økning på over 13 prosent. Det er i dette markedet Heidelberg Postpress er aktive. Det er også her de vil ta opp kampen med den dominerende aktøren – sveitsiske Bobst. Desentralisert produksjon Rent generelt har produksjonen endret seg fra sentralisert til desentralisert i de markedene hvor emballasjeproduktene skal benyttes. Fra trykk og distribusjon til distribusjon og trykk. En forandring som er gjort mulig gjennom internett, e-post og pdf. I følge Kilian Renschler har det vist seg at produksjonshastigheten i 62 prosent av Heidelbergs XL105-installasjoner som kjører emballasjetrykk, ligger på 16.000 trykk i timen. Produksjonshastigheten er fra 20 til 35 prosent høyere i en SM102 fra 2004, sammenlignet med en fra 2000. I emballasjetrykk kan man også trykke med UV-farger og legge på lakk for å oppnå spesielle effekter og fordeler. Til en viss grad kan man også utføre stansing inline. I den ekstremt kompliserte Heidelberg Duo kan man benytte seks fargeverk og tre fleksoverk, noe som gir mange muligheter. Jan Eskildsen

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C