Heidelberg Postpress tar opp emballasjekampen

PUBLISERT: 4 oktober 2006
OPPDATERT: 21 mars

Heidelberg Postpress holdt i september sin første pressekonferanse i Mönchengladbach siden etableringen av divisjonen. I følge Frank Schmid, sjef for Postpress-divisjonen, har det inntil nå ikke gått opp for bransjen at Heidelberg faktisk overtok Jagenberg for et par år siden, og at de nå ikke bare tilbyr en komplett linje med stansemaskiner, men også en serie med false- og liminnbindingsmaskiner. Forsiktig, men raskt Kartongstansing skal utføres i høy hastighet, men varsomt, spesielt når produktene etterbehandles etter trykking. Det stiller krav til utstyret, som bør være en flatbed-basert stansemaskin. Heidelbergs Dymatrix-serie er et eksempel på dette, og den finnes i fire størrelser. Den andre produktserien er false- og limemaskiner for mindre kartonger og esker. Serien heter Diana, og finnes i ulike modellvariasjoner. Det er vanskelig å forstå at denne maskinen kan false og lime hele 100.000 esker i timen. Skal konkurrere Produktsjefen Kilian Renschler har sondert emballasjemarkedet, som i følge statistikk fra Pira er beregnet til 429 milliarder euro. Av denne summen utgjør papir og kartong 40 prosent, plast 30 prosent, metall 17 prosent, glass sju prosent og annet materiale seks prosent. Papir, kartong og plast kan videre inndeles i etiketter, kartonger, fleksibel emballasje, wellpapp og harde materialer som bokser og flasker for hudpleie, parfyme etc. Heidelberg og deres samarbeidspartner Gallus, der Heidelberg eier 30 prosent av aksjene, fokuserer på utstyr for etiketter og kartonger. Markedet for kartong alene forventes å stige fra 34,8 milliarder euro i 2004 til 39,7 milliarder euro i 2010, en økning på over 13 prosent. Det er i dette markedet Heidelberg Postpress er aktive. Det er også her de vil ta opp kampen med den dominerende aktøren – sveitsiske Bobst. Desentralisert produksjon Rent generelt har produksjonen endret seg fra sentralisert til desentralisert i de markedene hvor emballasjeproduktene skal benyttes. Fra trykk og distribusjon til distribusjon og trykk. En forandring som er gjort mulig gjennom internett, e-post og pdf. I følge Kilian Renschler har det vist seg at produksjonshastigheten i 62 prosent av Heidelbergs XL105-installasjoner som kjører emballasjetrykk, ligger på 16.000 trykk i timen. Produksjonshastigheten er fra 20 til 35 prosent høyere i en SM102 fra 2004, sammenlignet med en fra 2000. I emballasjetrykk kan man også trykke med UV-farger og legge på lakk for å oppnå spesielle effekter og fordeler. Til en viss grad kan man også utføre stansing inline. I den ekstremt kompliserte Heidelberg Duo kan man benytte seks fargeverk og tre fleksoverk, noe som gir mange muligheter. Jan Eskildsen

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Stibo kjøper trykkeri ut av konkursbo

Danske Stibo Completes administrerende direktør Søren Henriksen forklarer i et intervju med Sign & Print hva dette vil bety.
Soren-Henriksen

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie