Kinesisk plotter setter ny prisstandard

PUBLISERT: 16 oktober 2006
OPPDATERT: 16 oktober

Innovate 06 ble arrangert midt i oktober, og for fjerde året på rad lyktes Xerox og Thrane Printing Systems med å fylle lokalene på Fabrikken med digitaltrykkutstyr og interesserte kunder. I storformatutstillingen viste Thrane Printing blant annet sitt nyeste agentur, Techwin. – Lave produksjonskostnader i Kina fører til at dette er en løsning som gir svært mye for pengene, både når det gjelder utstyr og forbruksmateriell, sa selskapets daglige leder Håkon Weel. Techwin ble vist med 2,5 meters breddeformat, men kan også leveres i 1,6 meters bredde. Prisen er henholdsvis 850.000 og 650.000 kroner, en pris som også inkluderer Caldera-rip. Det er lavere enn mange av konkurrentene i dette markedet, og kvaliteten på plakatene som ble fremstilt på Innovate holdt høyt nivå. Et viktig poeng er at den kan skrive direkte på medier helt opp til 15 mm tykkelse, slik at kan man trykke direkte på cappa-plater, og dermed spare tid og kostnader knyttet til oppliming. Det benyttes sju farger; lys cyan og magenta i tillegg til CMYK, og også hvit farge. – Vi har stor tro på at den første installasjonen kommer i løpet av de nærmeste par månedene, sa Weel.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324