Vinneren i Ungdoms-NM i grafisk design kåret

Bendik Andreas Høibraaten fra Oslo ble kåret til norgesmester i grafisk design 2006 under den store utdanningsmessen som har vært arrangert på Lillestrøm i perioden 23. – 25. oktober. Bendik er 20 år og mediegrafiker lærling hos Morten Lundstein Grafisk/Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon I juryens uttalelse heter det blant annet at vinneren utmerker seg spesielt ved å variere sitt uttrykk etter målgruppen og tema, og har vist en evne til å spille på flere strenger. På 2. fulgte Helene H. Havro fra Mediehuset Gan AS/Opplæringssenteret. Tredjeplassen ble delt mellom Vigdis Tøndel fra NTNU Trykk i Trondheim og Betzy Carina Traran fra Østlandets Blad/Opplæringssenteret. 4. plassen ble delt mellom Andreas Røen Pedersen fra VK1 Bondelia vgs og Lars Sæhli Karlsen fra IGM Designskolen. Konkurransen har vært åpen for deltagere under 22 år som enten er lærlinger eller faglærte grafikere/mediegrafikere og elever fra VK1, VK2. Juryen har totalt hatt 55 bidrag til vurdering. Vinnerarbeidene vil bli lagt ut på www.medieungdom.no. Bildetekst: Stolte og glade vinner får sine premier av kunnskapsminister Øystein Djupedal. Fra venstre Helene H. Havro, Bendik Andreas Høibraaten , Vigdis Tøndel og Betzy Carina Traran

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: