Selvslettende papir fra Xerox

Nå er forskere i full gang med å på utvikle et papir som kan slette sitt eget trykkbilde. Den eksperimentelle teknikken bak papiret er resultatet av et samarbeid mellom XRCC, Xerox Reserch Center of Canada, og PARC, Palo Alto Reserch Center. Forskerne selv tror at teknikken i framtiden kan tas i bruk for trykksaker eller utskrifter som kun er ment for daglig bruk. Xerox trekker frem at to av fem kontorutskrifter, som utskrifter av e-post, nettsider og referansemateriale, i dag skrives ut for å leses kun én gang. – Til tross for vår tillit til informasjonshåndtering ved hjelp av datamaskiner, har papirbasert informasjon fremdeles en solid posisjon. Selvsagt ønsker de fleste en reduksjon av papirforbruket, men med bakgrunn i samtaler med våre kunder, vet vi at mange fremdeles foretrekker papirbasert informasjonshåndtering. Selvslettende dokumenter for daglig bruk gir oss derfor det beste fra to verdener, sier Paul Smith, sjef for XRCCs laboratorium for nye materialer og design. ¬Teknikken er foreløpig på et tidlig stadium, og bygger på at forskerne har utviklet et papir med en materialsammensetning som endrer farge ved absorbering av lys i en viss bølgelengde, der fargen forsvinner over tid. Trykket på den nåværende versjonen av papiret forsvinner gradvis etter 16-24 timer, slik at papiret kan benyttes på nytt. Det er også mulig å fjerne papirets informasjon umiddelbart, ved å utsette det for høy temperatur. Xerox har søkt om patent for teknikken. Mer informasjon om prosjektet finnes på www.xerox.com/innovation. Bildet: Paul Smith, sjef for XRCCs lab for nye materialer og design, viser et gradvis forsvinnende trykk på et selvslettende papir.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Går for gull i Kobbervikdalen

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Med 11 medarbeidere kunne de fylt et fotballag. Akkurat det overlater de til Strømsgodset, der Skilt design foretrekker å delta i fotballklubbens eksklusive “Sølvklubben”. På skilt- og dekorsiden derimot, er det ingen overdrivelse å si at bedriften selv går for gull.

Publisert av: 

Eske i bølgepapp holder ferskvarer kjøleskapskalde

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressefoto

Mondi, en av Europas største produsenter av emballasje, er spesielt fokusert på bølgepapp. Selskapet lanserer en pappeske for e-handel, kalt BCoolBox, som er så tett og dermed isolerende at den kan holde temperaturen på innholdet i esken på rundt syv grader Celsius i opptil 24 timer.

Publisert av: