Selvslettende papir fra Xerox

PUBLISERT: 2 januar 2007
OPPDATERT: 2 januar

Nå er forskere i full gang med å på utvikle et papir som kan slette sitt eget trykkbilde. Den eksperimentelle teknikken bak papiret er resultatet av et samarbeid mellom XRCC, Xerox Reserch Center of Canada, og PARC, Palo Alto Reserch Center. Forskerne selv tror at teknikken i framtiden kan tas i bruk for trykksaker eller utskrifter som kun er ment for daglig bruk. Xerox trekker frem at to av fem kontorutskrifter, som utskrifter av e-post, nettsider og referansemateriale, i dag skrives ut for å leses kun én gang. – Til tross for vår tillit til informasjonshåndtering ved hjelp av datamaskiner, har papirbasert informasjon fremdeles en solid posisjon. Selvsagt ønsker de fleste en reduksjon av papirforbruket, men med bakgrunn i samtaler med våre kunder, vet vi at mange fremdeles foretrekker papirbasert informasjonshåndtering. Selvslettende dokumenter for daglig bruk gir oss derfor det beste fra to verdener, sier Paul Smith, sjef for XRCCs laboratorium for nye materialer og design. ¬Teknikken er foreløpig på et tidlig stadium, og bygger på at forskerne har utviklet et papir med en materialsammensetning som endrer farge ved absorbering av lys i en viss bølgelengde, der fargen forsvinner over tid. Trykket på den nåværende versjonen av papiret forsvinner gradvis etter 16-24 timer, slik at papiret kan benyttes på nytt. Det er også mulig å fjerne papirets informasjon umiddelbart, ved å utsette det for høy temperatur. Xerox har søkt om patent for teknikken. Mer informasjon om prosjektet finnes på www.xerox.com/innovation. Bildet: Paul Smith, sjef for XRCCs lab for nye materialer og design, viser et gradvis forsvinnende trykk på et selvslettende papir.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01