Selvslettende papir fra Xerox

PUBLISERT: 2 januar 2007
OPPDATERT: 2 januar

Nå er forskere i full gang med å på utvikle et papir som kan slette sitt eget trykkbilde. Den eksperimentelle teknikken bak papiret er resultatet av et samarbeid mellom XRCC, Xerox Reserch Center of Canada, og PARC, Palo Alto Reserch Center. Forskerne selv tror at teknikken i framtiden kan tas i bruk for trykksaker eller utskrifter som kun er ment for daglig bruk. Xerox trekker frem at to av fem kontorutskrifter, som utskrifter av e-post, nettsider og referansemateriale, i dag skrives ut for å leses kun én gang. – Til tross for vår tillit til informasjonshåndtering ved hjelp av datamaskiner, har papirbasert informasjon fremdeles en solid posisjon. Selvsagt ønsker de fleste en reduksjon av papirforbruket, men med bakgrunn i samtaler med våre kunder, vet vi at mange fremdeles foretrekker papirbasert informasjonshåndtering. Selvslettende dokumenter for daglig bruk gir oss derfor det beste fra to verdener, sier Paul Smith, sjef for XRCCs laboratorium for nye materialer og design. ¬Teknikken er foreløpig på et tidlig stadium, og bygger på at forskerne har utviklet et papir med en materialsammensetning som endrer farge ved absorbering av lys i en viss bølgelengde, der fargen forsvinner over tid. Trykket på den nåværende versjonen av papiret forsvinner gradvis etter 16-24 timer, slik at papiret kan benyttes på nytt. Det er også mulig å fjerne papirets informasjon umiddelbart, ved å utsette det for høy temperatur. Xerox har søkt om patent for teknikken. Mer informasjon om prosjektet finnes på www.xerox.com/innovation. Bildet: Paul Smith, sjef for XRCCs lab for nye materialer og design, viser et gradvis forsvinnende trykk på et selvslettende papir.

Les videre

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserte like før påske lansering av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet.
hp123

Xeikons Lion tar digitaltrykket videre

Xeikon har lansert Lion LX3000, en ny digital etikettpresse med et nytt kontrollsystem som gir høy produktivitet og etikettkvalitet med god ytelse.
Xeikonz

DTG-printer lanseres for myke trykk på sportstøy

Ricoh ønsker å fylle et hull i markedet med sin nye DTG-skriver for polyestertrykk.
rioch-dtg

Siste nytt

Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.
fuji-konica

Landsmøte med sydlige vibber ved "Norges riviera"

Grafisk bransjeforening inviterer til landsmøte, denne gangen på Hotel Riviera i Moss, den 12.-14. september 2024. Så sett av datoen allerede nå.
Riviera

Messepremiere for Zünds Q-Line

Den sveitsiske skjærebordprodusenten Zünd stiller ut under mottoet "Performance across the board" og tar med seg Q-Line som ble lansert i fjor vår og nå for første gang vises på en messe.
Zund 2

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk