Satser offensivt med farger

Osloregionen representerer 35% av det totale skriver- og multifunksjonsmarkedet, med rundt 10 000 potensielle små- og mellomstore bedrifter. Nå satser Per Even Bjerketvedt og Audun Olsen, begge med Xerox-bakgrunn, på å etablere X-Partner Oslo. – Vi ser gode muligheter i denne regionen som har et markedspotensial på en halv milliard kroner i året. I løpet av tre år skal vi opp i 20 millioner i omsetning, sier de to ubeskjedne etablererne. Fra starten vil det være fem ansatte i selskapet, og de forventer at dette vil øke. Det er i hovedsak multifunksjonsmaskiner i farger det dreier seg om. I følge Bjerketvedt etterspør 80% av markedet dette allerede i dag. Xerox er av de ledende aktørene på området, med et bredt produktspekter. Bjerketvedt understreker også at markedet ikke lenger er begrenset til grafiske produksjonsbedrifter. – For fem år siden var fargeskrivere laget kun til det grafiske markedet. Slik er det ikke nå, og for bedriftene lønner det seg å skifte ut gamle printere med tanke på både funksjonalitet, drift og kostnader. Våre erfaringer er at alle ønsker muligheten til å skrive ut i farger, selv om de fleste dokumenter fortsatt er sort/hvitt. Hovedgrunnen er at det ikke er dyrere å skaffe seg farger på kjøpet, samtidig som multifunksjonsløsninger i farger har fått like stor kapasitet som sort/hvitt-løsninger. Dessuten erfarer mange at dokumenter i farger har en større effekt, hevder han. I det nye selskapet X-Partner Oslo tror de at hele 99 prosent av markedet om 3-4 år ønsker farger og multifunksjonalitet. Selskapet opplyser ikke hvilke andre produsenter de vil satse på, men forteller at en god del av løsningene vil bære Xerox’ varemerke.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *