Satser offensivt med farger

PUBLISERT: 5 januar 2007
OPPDATERT: 21 mars

Osloregionen representerer 35% av det totale skriver- og multifunksjonsmarkedet, med rundt 10 000 potensielle små- og mellomstore bedrifter. Nå satser Per Even Bjerketvedt og Audun Olsen, begge med Xerox-bakgrunn, på å etablere X-Partner Oslo. – Vi ser gode muligheter i denne regionen som har et markedspotensial på en halv milliard kroner i året. I løpet av tre år skal vi opp i 20 millioner i omsetning, sier de to ubeskjedne etablererne. Fra starten vil det være fem ansatte i selskapet, og de forventer at dette vil øke. Det er i hovedsak multifunksjonsmaskiner i farger det dreier seg om. I følge Bjerketvedt etterspør 80% av markedet dette allerede i dag. Xerox er av de ledende aktørene på området, med et bredt produktspekter. Bjerketvedt understreker også at markedet ikke lenger er begrenset til grafiske produksjonsbedrifter. – For fem år siden var fargeskrivere laget kun til det grafiske markedet. Slik er det ikke nå, og for bedriftene lønner det seg å skifte ut gamle printere med tanke på både funksjonalitet, drift og kostnader. Våre erfaringer er at alle ønsker muligheten til å skrive ut i farger, selv om de fleste dokumenter fortsatt er sort/hvitt. Hovedgrunnen er at det ikke er dyrere å skaffe seg farger på kjøpet, samtidig som multifunksjonsløsninger i farger har fått like stor kapasitet som sort/hvitt-løsninger. Dessuten erfarer mange at dokumenter i farger har en større effekt, hevder han. I det nye selskapet X-Partner Oslo tror de at hele 99 prosent av markedet om 3-4 år ønsker farger og multifunksjonalitet. Selskapet opplyser ikke hvilke andre produsenter de vil satse på, men forteller at en god del av løsningene vil bære Xerox’ varemerke.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2