Satser offensivt med farger

PUBLISERT: 5 januar 2007
OPPDATERT: 21 mars

Osloregionen representerer 35% av det totale skriver- og multifunksjonsmarkedet, med rundt 10 000 potensielle små- og mellomstore bedrifter. Nå satser Per Even Bjerketvedt og Audun Olsen, begge med Xerox-bakgrunn, på å etablere X-Partner Oslo. – Vi ser gode muligheter i denne regionen som har et markedspotensial på en halv milliard kroner i året. I løpet av tre år skal vi opp i 20 millioner i omsetning, sier de to ubeskjedne etablererne. Fra starten vil det være fem ansatte i selskapet, og de forventer at dette vil øke. Det er i hovedsak multifunksjonsmaskiner i farger det dreier seg om. I følge Bjerketvedt etterspør 80% av markedet dette allerede i dag. Xerox er av de ledende aktørene på området, med et bredt produktspekter. Bjerketvedt understreker også at markedet ikke lenger er begrenset til grafiske produksjonsbedrifter. – For fem år siden var fargeskrivere laget kun til det grafiske markedet. Slik er det ikke nå, og for bedriftene lønner det seg å skifte ut gamle printere med tanke på både funksjonalitet, drift og kostnader. Våre erfaringer er at alle ønsker muligheten til å skrive ut i farger, selv om de fleste dokumenter fortsatt er sort/hvitt. Hovedgrunnen er at det ikke er dyrere å skaffe seg farger på kjøpet, samtidig som multifunksjonsløsninger i farger har fått like stor kapasitet som sort/hvitt-løsninger. Dessuten erfarer mange at dokumenter i farger har en større effekt, hevder han. I det nye selskapet X-Partner Oslo tror de at hele 99 prosent av markedet om 3-4 år ønsker farger og multifunksjonalitet. Selskapet opplyser ikke hvilke andre produsenter de vil satse på, men forteller at en god del av løsningene vil bære Xerox’ varemerke.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324