Satser offensivt med farger

PUBLISERT: 5 januar 2007
OPPDATERT: 21 mars

Osloregionen representerer 35% av det totale skriver- og multifunksjonsmarkedet, med rundt 10 000 potensielle små- og mellomstore bedrifter. Nå satser Per Even Bjerketvedt og Audun Olsen, begge med Xerox-bakgrunn, på å etablere X-Partner Oslo. – Vi ser gode muligheter i denne regionen som har et markedspotensial på en halv milliard kroner i året. I løpet av tre år skal vi opp i 20 millioner i omsetning, sier de to ubeskjedne etablererne. Fra starten vil det være fem ansatte i selskapet, og de forventer at dette vil øke. Det er i hovedsak multifunksjonsmaskiner i farger det dreier seg om. I følge Bjerketvedt etterspør 80% av markedet dette allerede i dag. Xerox er av de ledende aktørene på området, med et bredt produktspekter. Bjerketvedt understreker også at markedet ikke lenger er begrenset til grafiske produksjonsbedrifter. – For fem år siden var fargeskrivere laget kun til det grafiske markedet. Slik er det ikke nå, og for bedriftene lønner det seg å skifte ut gamle printere med tanke på både funksjonalitet, drift og kostnader. Våre erfaringer er at alle ønsker muligheten til å skrive ut i farger, selv om de fleste dokumenter fortsatt er sort/hvitt. Hovedgrunnen er at det ikke er dyrere å skaffe seg farger på kjøpet, samtidig som multifunksjonsløsninger i farger har fått like stor kapasitet som sort/hvitt-løsninger. Dessuten erfarer mange at dokumenter i farger har en større effekt, hevder han. I det nye selskapet X-Partner Oslo tror de at hele 99 prosent av markedet om 3-4 år ønsker farger og multifunksjonalitet. Selskapet opplyser ikke hvilke andre produsenter de vil satse på, men forteller at en god del av løsningene vil bære Xerox’ varemerke.

Les videre

Schibsted med nytt trykkeri i Vestby

Fredag 8. september åpnet Schibsted sitt nye trykkeri i Vestby. Trykkeriet er svært kompakt, og rommer bare 20 prosent av arealet til det gamle lokalet i Nydalen.
– Dette er et trykkeri for fremtiden, sier administrerende direktør i Schibsted Trykk, Bjarne Andersen.
schibsted1

Lover stabile papirpriser ut året

Papirprodusenten Sappi Europe kunngjør at de vil holde prisene på samme nivå resten av 2023.
paper-279007_1920-1024x767

Canon vestlandet får ny kundeansvarlig

Jon Larsen overtar etter Terje Eriksen, som etter 16 år som Business Developer og Account Manager i Professional Print teamet hos Canon, nå går over i pensjonisttilværelsen.
jon_larsen_canon

Nordens største grafiske messe åpner i september

Sign & Print Scandinavia-messen i Stockholm i september er den største grafiske messen i Norden. Her vil alle de største og mest relevante leverandørene vise sine løsninger for et stort publikum.
SPS_01

Siste nytt

Fremhever trofast tjener – og kommende hybrider

I løpet av første kvartal 2024 planlegger Agfa å lansere to helt nye hybridmaskiner. Dessverre så de ikke dagens lys under Sign&Print Scandinavia, men besøkende kunne likevel høre noen detaljer om de kommende nyhetene.
agfa4253-1024x682

Skjæring med samarbeidende roboter

Automatisering med robotløsninger. Dette er fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
Zund-1-1024x683

Ny HP Latex-modell avduket på Sign&Print Scandinavia

HP Latex-familien har fått et nytt medlem, modellnavn 630 W. Maskinen hadde verdenspremiere hos ikke mindre enn tre utstillere under Sign&Print Scandinavia: NI Solutions, Spandex og Antalis.
hplatex2-1024x683

Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
konica_labelexpo_01_small