Digitalt lysbord fra Adobe

PUBLISERT: 6 mars 2007
OPPDATERT: 6 mars

Selv om Lightroom er utviklet for profesjonelle fotografer, tror vi verktøyet også vil få innpass hos andre bildebrukere, både profesjonelle og amatører. Riktignok er det ganske mange menyer og innstillinger å holde orden på, men for den som håndterer mange bilder daglig er det mye å spare på å lære seg dem. Størst utbytte får man om man eksponerer i RAW-format, men også fra TIFF og JPG får man god funksjonalitet. Selv om det finnes en råformatstandard (DNG), eksisterer det et hav av ulike råformater. Dette verktøyet skal ha støtte for de 140 vanligste, du har med andre ord et ganske ”odde” kamera om det ikke er på listen… Først og fremst er Lightroom et verktøy for å få rask oversikt over eksponerte bilder, også om det er noen hundre i samme serie. Deretter er det enkelt og visuelt å ”fremkalle” bildene, hvilket betyr å gi dem rett oppløsning og størrelse, utsnitt, kontrastomfang, skarphet, fargetemperatur og liknende. Best av alt; alle innstillinger kan gjelde for så mange bilder man ønsker. Innstillingene påvirker heller ikke den originale bildefilen, slik at man alltid kan gå tilbake til utgangspunktet. Gode angre- og historikkfunksjoner sørger for at det neppe blir nødvendig så ofte. Den som har noen tusen bilder lagret, vet at det ikke alltid er lett å finne igjen rett bilde på kort tid. Kanskje har ikke kunden forståelse for at det faktureres et par timer for ”leteaksjonen” heller. Lightroom er rikelig utstyrt med søkemuligheter, og gir muligheter for å kombinere dato- og tidsinformasjon med andre kriterier. Importering, justering og arkivering er viktig, men like viktig er det for mange å gjøre en god presentasjon for kunden. Verktøyene for bildevisning vil derfor komme godt med. Adobe gjør et nummer av at Lightroom er utviklet for og av fotografer. 2500 profesjonelle fotografer har i følge Adobe testet betaversjonen og kommet med innspill. En av dem er Bjørn Opsahl, norsk motefotograf som ofte tar mange hundre bilder på samme jobb. – Det trengs i snitt 150 eksponeringer for å få et virkelig godt bilde, til tross for at modellen er profesjonell, hevder Opsahl, som betegner Lightroom som ”the missing link” i sin verden. Adobe Lightroom er leveringsklar nå, og koster kr. 2120,-. Samme pakke kan benyttes både for Mac OS og Microsoft Windows XP.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Siste nytt

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC