Digitalt lysbord fra Adobe

PUBLISERT: 6 mars 2007
OPPDATERT: 6 mars

Selv om Lightroom er utviklet for profesjonelle fotografer, tror vi verktøyet også vil få innpass hos andre bildebrukere, både profesjonelle og amatører. Riktignok er det ganske mange menyer og innstillinger å holde orden på, men for den som håndterer mange bilder daglig er det mye å spare på å lære seg dem. Størst utbytte får man om man eksponerer i RAW-format, men også fra TIFF og JPG får man god funksjonalitet. Selv om det finnes en råformatstandard (DNG), eksisterer det et hav av ulike råformater. Dette verktøyet skal ha støtte for de 140 vanligste, du har med andre ord et ganske ”odde” kamera om det ikke er på listen… Først og fremst er Lightroom et verktøy for å få rask oversikt over eksponerte bilder, også om det er noen hundre i samme serie. Deretter er det enkelt og visuelt å ”fremkalle” bildene, hvilket betyr å gi dem rett oppløsning og størrelse, utsnitt, kontrastomfang, skarphet, fargetemperatur og liknende. Best av alt; alle innstillinger kan gjelde for så mange bilder man ønsker. Innstillingene påvirker heller ikke den originale bildefilen, slik at man alltid kan gå tilbake til utgangspunktet. Gode angre- og historikkfunksjoner sørger for at det neppe blir nødvendig så ofte. Den som har noen tusen bilder lagret, vet at det ikke alltid er lett å finne igjen rett bilde på kort tid. Kanskje har ikke kunden forståelse for at det faktureres et par timer for ”leteaksjonen” heller. Lightroom er rikelig utstyrt med søkemuligheter, og gir muligheter for å kombinere dato- og tidsinformasjon med andre kriterier. Importering, justering og arkivering er viktig, men like viktig er det for mange å gjøre en god presentasjon for kunden. Verktøyene for bildevisning vil derfor komme godt med. Adobe gjør et nummer av at Lightroom er utviklet for og av fotografer. 2500 profesjonelle fotografer har i følge Adobe testet betaversjonen og kommet med innspill. En av dem er Bjørn Opsahl, norsk motefotograf som ofte tar mange hundre bilder på samme jobb. – Det trengs i snitt 150 eksponeringer for å få et virkelig godt bilde, til tross for at modellen er profesjonell, hevder Opsahl, som betegner Lightroom som ”the missing link” i sin verden. Adobe Lightroom er leveringsklar nå, og koster kr. 2120,-. Samme pakke kan benyttes både for Mac OS og Microsoft Windows XP.

Les videre

Få en eksklusiv struktur på utskriften med et klikk

Canon presenterte nylig en ny funksjon for Colorado M-serien som kalles FLXture. Med denne er det mulig å lage subtile overflatedetaljer med luksuriøs følelse.
FLXture_small

Spar trykkfarger med spiraler

ECO3s screeningsekspert Els Van Cauwenberghe forklarer at rotasjons- og emballasjetrykkere kan dra nytte av SPIR@L, en ny rastreringteknologi utviklet av ECO3.
els-van-cauwenberghe

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp