Digitalt fargetrykk selger godt

Digitale fargetrykkmaskiner med relativt lav hastighet selger godt både her hjemme og i resten av Europa. Canon opplyser at deres digitale fargemaskin imagePRESS C1er solgt i nærmere ett tusen maskiner i Europa, og at det norske markedet står for nærmere 50 av disse. Og det på under et halvt år. ImagePRESS C1 leverer 14 sider per minutt med en oppløsning på 1200 ppt. Maskinen leveres med en server som er utviklet i samarbeid med EFI. Kundene benytter den blant annet til korrekturtrykk, småopplag, hurtigproduksjon samt til trykking med variable data. Canon opplyser at spesielt prøvetrykk og små opplag har vært viktige suksessfaktorer for imagePRESS C1. Selskapet opplever i dag størst etterspørsel fra reklamebyråer, interntrykkerier og copyshops, samt fra grafisk bransje. – Salget av imagePRESS C1 har innfridd våre mål på kort tid, og etterspørselen er stadig økende. imagePRESS understreker vårt engasjement innen grafisk bransje, og er allerede blitt synonymt med et kvalitetsnivå som man ikke tidligere har hatt for denne typen utstyr. imagePRESS C1 setter en ny standard for bildekvalitet og konsistens i denne klassen, sier produktsjef Bjørn Frantsen hos Canon Norge. Han forteller videre at mange av Canons kunder ser på imagePRESS C1 som en nøkkel til den større imagePRESS C7000VP, i større grad rettet mot høyvolum og kvalitetsmarkedet. – imagePRESS C1 har mange av de samme funksjonene som imagePRESS C7000VP, og leverer trykk som kan sammenlignes med offset. Det faktum at imagePRESS C1 har så mange bruksområder åpner for nye markeder, legger Frantsen til. imagePRESS C1’s Server Q1 har en rekke funksjoner som er utviklet for grafisk produksjon, deriblant en dedikert fargestyringsløsning som er utviklet av X-Rite. Canons forbindelse med X-Rite understreker igjen engasjementet når det gjelder å kunne levere kraftige løsninger til grafisk bransje.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: