OKI med storformat laserskriver

PUBLISERT: 11 juni 2007
OPPDATERT: 11 juni

OKIs nye fargelaserskriver C8800 retter seg i første rekke mot grafiske designere. Den håndterer 15 fargeutskrifter eller 17 sort/hvittutskrifter i minuttet, i A3-format. Tilsvarende sifre for A4 er 26 respektive 32 sider. OKI understreker at skriveren er svært kompakt og også passer inn i mindre kontormiljøer. I følge en pressemelding er dette den minste skriveren i markedet med PCL/Postscript3, men det opplyses ikke om det finnes støtte for icc-profiler. AGI kontaktet Conny Sundin, produktsjef hos OKI Printing Solutions i Sverige, for å få svar på dette. Han svarer at den har støtte for icc-profiler og at det i kombinasjon med PCL/Postscript3 betyr at skriveren er velegnet for grafiske designere. OKI benytter High definition-toner der tonerpartiklene er svært små, samt sin egen ProQ2400-teknologi for å oppnå en høy utskriftskvalitet. ProQ2400-teknologien benytter energi fra LED-lys av ulik styrke for å fremstille hvert enkelt trykkpunkt for seg, og på den måten gi hvert punkt en unik mengde toner. I følge OKI skal dette gi høy skarphet, dybde, mettede farger og god detaljgjengivelse. Skriveren håndterer ulike medier som visittkort, cd-etiketter og 1,2 meter lange bannere i papirtykkelser opptil 200 g/kvm. OKI C8800 anslås å få en utsalgspris rundt 20.000 kroner.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324