Selger ferdiggjøring, kjøper digitaltrykk

Lobo Media har solgt sin ferdiggjøringsavdeling til Grafisk Spiralisering AS. Lokalene fylles opp med kraftige digitaltrykkmaskiner. Lobo Medias ferdiggjøringsavdeling, inkludert samlestifter, limfreseutstyr, fals/stift og seks medarbeidere, overtas fra 1. juli av Grafisk Spiralisering AS. Der vil det hele inngå i et nytt selskap med navnet Oslo Limfres AS, eid av og lokalisert hos Grafisk Spiralisering på Furuset. Daglig leder i Grafisk Spiralisering, Kurt Rasmussen, sier til AGI at de først og fremst vil satse på limfresing av små opplag, opp til 4000 eksemplarer. – Det er stor kunnskap om limfresing som nå overtas, og vi ser for oss å benytte anledningen til å lære opp nye bokbindere på dette området, sier han. Avtalen innebærer at Oslo Limfres vil håndtere ferdiggjøringen av de fleste oppdragene fra Lobo Media. Forventet årlig omsetning i det nye selskapet er ca. 6 millioner kroner. Hos Lobo Media flytter nytt digitaltrykkutstyr inn i den tidligere ferdiggjøringsavdelingen. En Kodak Nexpress for fargeproduksjon og en Xerox Nuvera 288 for sort/hvitt-produksjon kommer på plass i løpet av sommeren, og daglig leder Arne Lie forteller at de spesielt vil satse på databasepublisering og produksjon med variable data. – Vi har høy kompetanse på xml og Adobe FrameMaker, og har allerede en stor oppdragsmengde som vi vil hente hjem til eget hus, eller flytte fra offset til digitaltrykk, forteller han. Bildet: Kurt Rasmussen (t.v.) og Grafisk Spiralisering kjøper ferdiggjøringsavdelingen til Arne Lie (t.h.) og Lobo Media. Seks medarbeidere blir med fra Økern til Furuset.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: