Et grønnere eple

PUBLISERT: 2 august 2007
OPPDATERT: 21 mars

Etter påtrykk fra blant annet Greenpeace har Apple besluttet å gjennomføre tiltak for å forbedre sitt miljøarbeid. I følge undersøkelser fra Greenpeace kommer Apple dårlig ut når det gjelder miljøhensyn, noe som omtales på www.greenpeace.org/apple. Organisasjonen har blant annet reist kritikk mot at det ikke eksisterer noe gjenvinningsprogram for brukte datamaskiner og elektronikkartikler, og at det ikke eksisterer noen plan for reduksjon av giftige bestanddeler. Apple-sjef Steve Jobs har etter kritikken gått ut med et brev der han beskriver selskapets arbeid med å forbedre sitt miljøarbeid. I følge Jobs skyldes den negative omtalen mangelfull kommunikasjon om selskapets miljøarbeid, og han forsvarer seg med at de ligger foran mange andre selskaper på dette viktige området. Blant de miljøforbedringene som er innført, er blant annet utfasing av giftige stoffer som bly, arsenikk, kvikksølv, PVC og bromerte flammehemmere. De melder også at de er i gang med å forbedre sitt miljøprogram og at det planlegges en undersøkelse av egne utslipp av kulldioksyd det nærmeste året. Greenpeace svarer Apples uttalelser med å kritisere at selskapets gjenvinningsprogram kun dekker USA. Videre skriver de at Apple så langt ikke har et eneste «grønt» produkt i sitt sortiment. Greenpeace berømmer på den annen side Apple for det miljøarbeidet som nå er innført, og sier de har gode forhåpninger til Apples fremtidige miljøarbeid. Steve Jobs’ forsvarstale kan leses på www.apple.com/hotnews/agreenerapple, og mer informasjon om Greenpeace miljøarbeid finnes på www.greenpeace.org.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_