Et grønnere eple

Etter påtrykk fra blant annet Greenpeace har Apple besluttet å gjennomføre tiltak for å forbedre sitt miljøarbeid. I følge undersøkelser fra Greenpeace kommer Apple dårlig ut når det gjelder miljøhensyn, noe som omtales på www.greenpeace.org/apple. Organisasjonen har blant annet reist kritikk mot at det ikke eksisterer noe gjenvinningsprogram for brukte datamaskiner og elektronikkartikler, og at det ikke eksisterer noen plan for reduksjon av giftige bestanddeler. Apple-sjef Steve Jobs har etter kritikken gått ut med et brev der han beskriver selskapets arbeid med å forbedre sitt miljøarbeid. I følge Jobs skyldes den negative omtalen mangelfull kommunikasjon om selskapets miljøarbeid, og han forsvarer seg med at de ligger foran mange andre selskaper på dette viktige området. Blant de miljøforbedringene som er innført, er blant annet utfasing av giftige stoffer som bly, arsenikk, kvikksølv, PVC og bromerte flammehemmere. De melder også at de er i gang med å forbedre sitt miljøprogram og at det planlegges en undersøkelse av egne utslipp av kulldioksyd det nærmeste året. Greenpeace svarer Apples uttalelser med å kritisere at selskapets gjenvinningsprogram kun dekker USA. Videre skriver de at Apple så langt ikke har et eneste «grønt» produkt i sitt sortiment. Greenpeace berømmer på den annen side Apple for det miljøarbeidet som nå er innført, og sier de har gode forhåpninger til Apples fremtidige miljøarbeid. Steve Jobs’ forsvarstale kan leses på www.apple.com/hotnews/agreenerapple, og mer informasjon om Greenpeace miljøarbeid finnes på www.greenpeace.org.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: 

Går for gull i Kobbervikdalen

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Med 11 medarbeidere kunne de fylt et fotballag. Akkurat det overlater de til Strømsgodset, der Skilt design foretrekker å delta i fotballklubbens eksklusive “Sølvklubben”. På skilt- og dekorsiden derimot, er det ingen overdrivelse å si at bedriften selv går for gull.

Publisert av: 

Eske i bølgepapp holder ferskvarer kjøleskapskalde

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressefoto

Mondi, en av Europas største produsenter av emballasje, er spesielt fokusert på bølgepapp. Selskapet lanserer en pappeske for e-handel, kalt BCoolBox, som er så tett og dermed isolerende at den kan holde temperaturen på innholdet i esken på rundt syv grader Celsius i opptil 24 timer.

Publisert av: