Et grønnere eple

PUBLISERT: 2 august 2007
OPPDATERT: 21 mars

Etter påtrykk fra blant annet Greenpeace har Apple besluttet å gjennomføre tiltak for å forbedre sitt miljøarbeid. I følge undersøkelser fra Greenpeace kommer Apple dårlig ut når det gjelder miljøhensyn, noe som omtales på www.greenpeace.org/apple. Organisasjonen har blant annet reist kritikk mot at det ikke eksisterer noe gjenvinningsprogram for brukte datamaskiner og elektronikkartikler, og at det ikke eksisterer noen plan for reduksjon av giftige bestanddeler. Apple-sjef Steve Jobs har etter kritikken gått ut med et brev der han beskriver selskapets arbeid med å forbedre sitt miljøarbeid. I følge Jobs skyldes den negative omtalen mangelfull kommunikasjon om selskapets miljøarbeid, og han forsvarer seg med at de ligger foran mange andre selskaper på dette viktige området. Blant de miljøforbedringene som er innført, er blant annet utfasing av giftige stoffer som bly, arsenikk, kvikksølv, PVC og bromerte flammehemmere. De melder også at de er i gang med å forbedre sitt miljøprogram og at det planlegges en undersøkelse av egne utslipp av kulldioksyd det nærmeste året. Greenpeace svarer Apples uttalelser med å kritisere at selskapets gjenvinningsprogram kun dekker USA. Videre skriver de at Apple så langt ikke har et eneste «grønt» produkt i sitt sortiment. Greenpeace berømmer på den annen side Apple for det miljøarbeidet som nå er innført, og sier de har gode forhåpninger til Apples fremtidige miljøarbeid. Steve Jobs’ forsvarstale kan leses på www.apple.com/hotnews/agreenerapple, og mer informasjon om Greenpeace miljøarbeid finnes på www.greenpeace.org.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1