Et grønnere eple

PUBLISERT: 2 august 2007
OPPDATERT: 21 mars

Etter påtrykk fra blant annet Greenpeace har Apple besluttet å gjennomføre tiltak for å forbedre sitt miljøarbeid. I følge undersøkelser fra Greenpeace kommer Apple dårlig ut når det gjelder miljøhensyn, noe som omtales på www.greenpeace.org/apple. Organisasjonen har blant annet reist kritikk mot at det ikke eksisterer noe gjenvinningsprogram for brukte datamaskiner og elektronikkartikler, og at det ikke eksisterer noen plan for reduksjon av giftige bestanddeler. Apple-sjef Steve Jobs har etter kritikken gått ut med et brev der han beskriver selskapets arbeid med å forbedre sitt miljøarbeid. I følge Jobs skyldes den negative omtalen mangelfull kommunikasjon om selskapets miljøarbeid, og han forsvarer seg med at de ligger foran mange andre selskaper på dette viktige området. Blant de miljøforbedringene som er innført, er blant annet utfasing av giftige stoffer som bly, arsenikk, kvikksølv, PVC og bromerte flammehemmere. De melder også at de er i gang med å forbedre sitt miljøprogram og at det planlegges en undersøkelse av egne utslipp av kulldioksyd det nærmeste året. Greenpeace svarer Apples uttalelser med å kritisere at selskapets gjenvinningsprogram kun dekker USA. Videre skriver de at Apple så langt ikke har et eneste «grønt» produkt i sitt sortiment. Greenpeace berømmer på den annen side Apple for det miljøarbeidet som nå er innført, og sier de har gode forhåpninger til Apples fremtidige miljøarbeid. Steve Jobs’ forsvarstale kan leses på www.apple.com/hotnews/agreenerapple, og mer informasjon om Greenpeace miljøarbeid finnes på www.greenpeace.org.

Les videre

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Stor interesse for Brand Factory etter konkursen

Etter konkursen i Brand Factory Printhouse og Brand Factory Holding ser konkursbostyreren gode forutsetninger for å finne kjøpere til de to selskapene, alternativt deler av virksomheten. Prosessen forventes å være ferdig i løpet av desember måned.
Brand-Factory-1024x683

Brand Factory Printhouse begjærer seg konkurs

Brand Factory har hatt store økonomiske problemer de siste årene og har vært gjennom en rekonstruksjon. Nå melder selskapet at det begjærer seg konkurs for forretningsområdet Printhouse. De lønnsomme forretningsområdene Signs & Graphics Sverige og Norge samt Logistikk vil fortsatt drives.
Jakob-1_1600-1024x680

Siste nytt

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Ricoh inngår partnerskap for å utvide storformatporteføljen

Ricoh Europe har inngått et strategisk partnerskap med Flora Digital, en kinesisk flatbed- og storformat inkjet-printerprodusent.
Ricoh-Flora

Müller Martini kjøper Hunkeler

Etter nøye vurdering har familiene bak de to selskapene bestemt seg for å slå sammen Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Trykkeriet med kunst som nisje

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.
PIGS Tammo