Et grønnere eple

PUBLISERT: 2 august 2007
OPPDATERT: 21 mars

Etter påtrykk fra blant annet Greenpeace har Apple besluttet å gjennomføre tiltak for å forbedre sitt miljøarbeid. I følge undersøkelser fra Greenpeace kommer Apple dårlig ut når det gjelder miljøhensyn, noe som omtales på www.greenpeace.org/apple. Organisasjonen har blant annet reist kritikk mot at det ikke eksisterer noe gjenvinningsprogram for brukte datamaskiner og elektronikkartikler, og at det ikke eksisterer noen plan for reduksjon av giftige bestanddeler. Apple-sjef Steve Jobs har etter kritikken gått ut med et brev der han beskriver selskapets arbeid med å forbedre sitt miljøarbeid. I følge Jobs skyldes den negative omtalen mangelfull kommunikasjon om selskapets miljøarbeid, og han forsvarer seg med at de ligger foran mange andre selskaper på dette viktige området. Blant de miljøforbedringene som er innført, er blant annet utfasing av giftige stoffer som bly, arsenikk, kvikksølv, PVC og bromerte flammehemmere. De melder også at de er i gang med å forbedre sitt miljøprogram og at det planlegges en undersøkelse av egne utslipp av kulldioksyd det nærmeste året. Greenpeace svarer Apples uttalelser med å kritisere at selskapets gjenvinningsprogram kun dekker USA. Videre skriver de at Apple så langt ikke har et eneste «grønt» produkt i sitt sortiment. Greenpeace berømmer på den annen side Apple for det miljøarbeidet som nå er innført, og sier de har gode forhåpninger til Apples fremtidige miljøarbeid. Steve Jobs’ forsvarstale kan leses på www.apple.com/hotnews/agreenerapple, og mer informasjon om Greenpeace miljøarbeid finnes på www.greenpeace.org.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676