Avansert søkemotor på gang fra Xerox

PUBLISERT: 30 august 2007
OPPDATERT: 30 august

Xerox melder at de planlegger å ta opp konkurransen med Google og andre søkemotorer. Søkeverktøyet FactSpotter skal være tilgjengelig i løpet av et år, med en spesiell språkfunksjon som er tilpasset hvordan vi tenker, snakker og stiller spørsmål. Xerox opplyser at språkfunksjonen bidrar til å trekke ut kun den viktigste informasjonen fra kildene, slik at man slipper å få opp en rekke irrelevante treff. I praksis skal det bety at mens tradisjonelle søkerverktøy viser hele dokumentet som inneholder søkeordet, vil FactSpotter kun vise de delene av teksten som inneholder relevant informasjon om søkeordet. FactSpotter viser også nøyaktig hvor søkeordet finnes i teksten, slik at man slipper å lese gjennom alt. Det høres vel og bra ut, men når selskapet opplyser at verktøyet blir tilgengelig i løpet av ett år, må vi nok satse på de søkemotorene vi har i en stund til. Intensjonene til Xerox er det derimot lite å utsette på. – Enkelt fortalt er dette en intelligent browser som blant annet gjør det mulig å stille spørsmål for å finne informasjon, i stedet for å oppgi nøkkelord slik det er i dag, forklarer Jon Dahl, direktør for Xerox Global Services i Norge. At behovet er der, er det liten tvil om. I informasjonsjungelen er det stadig behov for bedre verktøy for å finne ”nålen i høystakken”. Xerox har tro på at FactSpotter vil representere en forbedring i dette markedet. – Først og fremst fordi det gjør søkene enklere å administrere og mer nøyaktige, noe som i sin tur gjør arbeidsdagen mer effektiv, sier Dahl. I tillegg finnes det en innholdsfunksjon. Det betyr at man kan finne områder i teksten med samme betydning som det man leter etter. FactSpotter vet for eksempel at ”Paris’ høyeste bygning” refererer til Eiffeltårnet. Xerox forteller at hemmeligheten bak det nye verktøyet er en avansert, lingvistisk søkemotor som analyserer ord, setninger og betydninger, kombinert med et brukervennlig grensesnitt. Det gjør det lett for ikke-eksperter å gjøre gode søk, kun ved hjelp av sin naturlige dagligtale. Søkerverktøyet er spesielt nyttig for dataintensive arbeidsmiljøer. Eksempler er bedrifter som jobber med risikostyring, farmasøytisk forskning, sensitiv informasjon og svindelsaker. Grunnen er at FactSpotter reduserer antall søk betraktelig og gjør treffene mer relevante, noe som også påvirker effektiviteten på arbeidsplassen.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie