Avansert søkemotor på gang fra Xerox

PUBLISERT: 30 august 2007
OPPDATERT: 30 august

Xerox melder at de planlegger å ta opp konkurransen med Google og andre søkemotorer. Søkeverktøyet FactSpotter skal være tilgjengelig i løpet av et år, med en spesiell språkfunksjon som er tilpasset hvordan vi tenker, snakker og stiller spørsmål. Xerox opplyser at språkfunksjonen bidrar til å trekke ut kun den viktigste informasjonen fra kildene, slik at man slipper å få opp en rekke irrelevante treff. I praksis skal det bety at mens tradisjonelle søkerverktøy viser hele dokumentet som inneholder søkeordet, vil FactSpotter kun vise de delene av teksten som inneholder relevant informasjon om søkeordet. FactSpotter viser også nøyaktig hvor søkeordet finnes i teksten, slik at man slipper å lese gjennom alt. Det høres vel og bra ut, men når selskapet opplyser at verktøyet blir tilgengelig i løpet av ett år, må vi nok satse på de søkemotorene vi har i en stund til. Intensjonene til Xerox er det derimot lite å utsette på. – Enkelt fortalt er dette en intelligent browser som blant annet gjør det mulig å stille spørsmål for å finne informasjon, i stedet for å oppgi nøkkelord slik det er i dag, forklarer Jon Dahl, direktør for Xerox Global Services i Norge. At behovet er der, er det liten tvil om. I informasjonsjungelen er det stadig behov for bedre verktøy for å finne ”nålen i høystakken”. Xerox har tro på at FactSpotter vil representere en forbedring i dette markedet. – Først og fremst fordi det gjør søkene enklere å administrere og mer nøyaktige, noe som i sin tur gjør arbeidsdagen mer effektiv, sier Dahl. I tillegg finnes det en innholdsfunksjon. Det betyr at man kan finne områder i teksten med samme betydning som det man leter etter. FactSpotter vet for eksempel at ”Paris’ høyeste bygning” refererer til Eiffeltårnet. Xerox forteller at hemmeligheten bak det nye verktøyet er en avansert, lingvistisk søkemotor som analyserer ord, setninger og betydninger, kombinert med et brukervennlig grensesnitt. Det gjør det lett for ikke-eksperter å gjøre gode søk, kun ved hjelp av sin naturlige dagligtale. Søkerverktøyet er spesielt nyttig for dataintensive arbeidsmiljøer. Eksempler er bedrifter som jobber med risikostyring, farmasøytisk forskning, sensitiv informasjon og svindelsaker. Grunnen er at FactSpotter reduserer antall søk betraktelig og gjør treffene mer relevante, noe som også påvirker effektiviteten på arbeidsplassen.

Les videre

Få en eksklusiv struktur på utskriften med et klikk

Canon presenterte nylig en ny funksjon for Colorado M-serien som kalles FLXture. Med denne er det mulig å lage subtile overflatedetaljer med luksuriøs følelse.
FLXture_small

Spar trykkfarger med spiraler

ECO3s screeningsekspert Els Van Cauwenberghe forklarer at rotasjons- og emballasjetrykkere kan dra nytte av SPIR@L, en ny rastreringteknologi utviklet av ECO3.
els-van-cauwenberghe

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp