Xerox melder at de planlegger å ta opp konkurransen med Google og andre søkemotorer. Søkeverktøyet FactSpotter skal være tilgjengelig i løpet av et år, med en spesiell språkfunksjon som er tilpasset hvordan vi tenker, snakker og stiller spørsmål. Xerox opplyser at språkfunksjonen bidrar til å trekke ut kun den viktigste informasjonen fra kildene, slik at man slipper å få opp en rekke irrelevante treff. I praksis skal det bety at mens tradisjonelle søkerverktøy viser hele dokumentet som inneholder søkeordet, vil FactSpotter kun vise de delene av teksten som inneholder relevant informasjon om søkeordet. FactSpotter viser også nøyaktig hvor søkeordet finnes i teksten, slik at man slipper å lese gjennom alt. Det høres vel og bra ut, men når selskapet opplyser at verktøyet blir tilgengelig i løpet av ett år, må vi nok satse på de søkemotorene vi har i en stund til. Intensjonene til Xerox er det derimot lite å utsette på. – Enkelt fortalt er dette en intelligent browser som blant annet gjør det mulig å stille spørsmål for å finne informasjon, i stedet for å oppgi nøkkelord slik det er i dag, forklarer Jon Dahl, direktør for Xerox Global Services i Norge. At behovet er der, er det liten tvil om. I informasjonsjungelen er det stadig behov for bedre verktøy for å finne ”nålen i høystakken”. Xerox har tro på at FactSpotter vil representere en forbedring i dette markedet. – Først og fremst fordi det gjør søkene enklere å administrere og mer nøyaktige, noe som i sin tur gjør arbeidsdagen mer effektiv, sier Dahl. I tillegg finnes det en innholdsfunksjon. Det betyr at man kan finne områder i teksten med samme betydning som det man leter etter. FactSpotter vet for eksempel at ”Paris’ høyeste bygning” refererer til Eiffeltårnet. Xerox forteller at hemmeligheten bak det nye verktøyet er en avansert, lingvistisk søkemotor som analyserer ord, setninger og betydninger, kombinert med et brukervennlig grensesnitt. Det gjør det lett for ikke-eksperter å gjøre gode søk, kun ved hjelp av sin naturlige dagligtale. Søkerverktøyet er spesielt nyttig for dataintensive arbeidsmiljøer. Eksempler er bedrifter som jobber med risikostyring, farmasøytisk forskning, sensitiv informasjon og svindelsaker. Grunnen er at FactSpotter reduserer antall søk betraktelig og gjør treffene mer relevante, noe som også påvirker effektiviteten på arbeidsplassen.