Goe system med 2000 nye Pantone-farger

PUBLISERT: 2 oktober 2007
OPPDATERT: 2 oktober

Pantone lanserer et nytt fargesystem for grafisk bruk, med betegnelsen Goe System. Systemet er det første nye siden selskapet lanserte Pantone Matching System for 45 år siden. Med 2058 nye Pantone-farger skal Goe system være bedre tilpasset det moderne høyteknologiske markedet. I tillegg til nye farger inneholder systemet verktøy og programvare for å forbedre fargehåndteringen. Det opprinnelige Pantone Matching System ble utviklet for å gi industrien en mulighet for å kommunisere med farger. – Det nye systemet skal, i likhet med det gamle, gi industrien en mulighet for å ta et skritt inn i fremtiden, uttaler Pantones administrerende direktør Richard Herbert. Pantone Goe System inkluderer Pantone Goe Guide og Pantone Goe Sticks, et sett med selvklebende bakside, samt en programvare for å fremstille fargepaletter som kan importeres i programmer, deles ut til medarbeidere eller lagres for fremtidige behov. Systemet er basert på en serie med 10 Pantone blandingsbaser og Pantone Clear, som allerede er klare for distribusjon. Pantone Goe Guide er et verktøy for valg og kommunikasjon av alle de 2058 fargene som Goe System inneholder. Hver side inneholder sju ulike farger med identifikasjonsnummer samt blandingsformel og RGB-verdier. For å unngå misforståelser har Goe-systemet et tredelt nummersystem, i motsetning til Matching System. Pantone Goe Sticks er en serie selvklebende fargechips med seks chips for hver farge. Goe Sticks inneholder også en Pantone palettplattform med et testområde for å eksperimentere med chipsen, og når en palett er ferdig kan den festes permanent på ett av 30 medfølgende pallettkort.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324