Etterlyser norske HiFi-kunder

PUBLISERT: 19 oktober 2007
OPPDATERT: 21 mars

Per Arne Flatberg fra konsulentselskapet Palografen etterlyser norske HiFi-kunder. Nei, han leter ikke etter deg med stort stereoanlegg, men tenker på produksjonsbedrifter som trykker med 6 eller 7 farger. Flatberg mener det er mange gode grunner til å satse på HiFi-trykk. Denne teknologien gir et vesentlig større fargerom enn konvensjonell firefargetrykk, og fører også til at man kan eliminere bruk av Pantone-farger. – Mens CMYK kun kan gjengi 10 prosent av Pantone-spekteret, kan teknikker som Hexachrome og FM6 gjengi nærmest hele spekteret, sier han. Videre gir HiFi-teknikken muligheter for å gjengi metalleffekter og andre vanskelige fargeområder som mørk blå. Flatberg trekker også frem at mange bedrifter har mye av teknologien som skal til for å satse på dette, i form av moderne fem- og seksfargepresser. Han har imidlertid liten tro på å bruke åttefargemaskiner til HiFi-trykk. – Da vil minst ett, ofte to, trykkverk være ubrukt, og det blir for dårlig maskinutnyttelse, påpeker han. HiFi-trykk er mer enn Hexachrome, for det finnes en rekke teknikker på området, blant annet FM6, som benytter frekvensmodulert raster og CMYK pluss 2 av de tre fargene oransje, blå og grønn. Med Hexachrome-teknologi benyttes konvensjonelt raster og CMYK pluss oransje og grønn. Under Grafiske Dager presenterte Flatberg noen av mulighetene, og han tror det er mye å hente for den som tør å være først ut i Norge med HiFi-trykk. – Oppdragene og kundene finnes, men veien til disse kundene går i stor grad gjennom reklamebyråene, understreket han.

Les videre

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Aksell styrker sin kapasitet sammen med Ricoh

Ricoh Norge kunngjør signeringen av en betydelig ny ordre med Aksell i forbindelse med Drupa-messen i Düsseldorf. Avtalen gjelder tonerpressen Ricoh Pro C9500 som ble lansert i fjor høst.
Ricoh Aksell

Bransjens beste ble kåret under EDP Awards

Under Drupa delte European Digital Press Association (EDP) ut sine årlige priser EDP Awards. Totalt fikk 24 vinnere tildelt en plakett i sju ulike kategorier. Benny Landa fikk utmerkelsen ”Lifetime Achievement Award” som ble utdelt for første gang.
edpawards02024-highres-32-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676