Etterlyser norske HiFi-kunder

PUBLISERT: 19 oktober 2007
OPPDATERT: 21 mars

Per Arne Flatberg fra konsulentselskapet Palografen etterlyser norske HiFi-kunder. Nei, han leter ikke etter deg med stort stereoanlegg, men tenker på produksjonsbedrifter som trykker med 6 eller 7 farger. Flatberg mener det er mange gode grunner til å satse på HiFi-trykk. Denne teknologien gir et vesentlig større fargerom enn konvensjonell firefargetrykk, og fører også til at man kan eliminere bruk av Pantone-farger. – Mens CMYK kun kan gjengi 10 prosent av Pantone-spekteret, kan teknikker som Hexachrome og FM6 gjengi nærmest hele spekteret, sier han. Videre gir HiFi-teknikken muligheter for å gjengi metalleffekter og andre vanskelige fargeområder som mørk blå. Flatberg trekker også frem at mange bedrifter har mye av teknologien som skal til for å satse på dette, i form av moderne fem- og seksfargepresser. Han har imidlertid liten tro på å bruke åttefargemaskiner til HiFi-trykk. – Da vil minst ett, ofte to, trykkverk være ubrukt, og det blir for dårlig maskinutnyttelse, påpeker han. HiFi-trykk er mer enn Hexachrome, for det finnes en rekke teknikker på området, blant annet FM6, som benytter frekvensmodulert raster og CMYK pluss 2 av de tre fargene oransje, blå og grønn. Med Hexachrome-teknologi benyttes konvensjonelt raster og CMYK pluss oransje og grønn. Under Grafiske Dager presenterte Flatberg noen av mulighetene, og han tror det er mye å hente for den som tør å være først ut i Norge med HiFi-trykk. – Oppdragene og kundene finnes, men veien til disse kundene går i stor grad gjennom reklamebyråene, understreket han.

Les videre

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3