Per Arne Flatberg fra konsulentselskapet Palografen etterlyser norske HiFi-kunder. Nei, han leter ikke etter deg med stort stereoanlegg, men tenker på produksjonsbedrifter som trykker med 6 eller 7 farger. Flatberg mener det er mange gode grunner til å satse på HiFi-trykk. Denne teknologien gir et vesentlig større fargerom enn konvensjonell firefargetrykk, og fører også til at man kan eliminere bruk av Pantone-farger. – Mens CMYK kun kan gjengi 10 prosent av Pantone-spekteret, kan teknikker som Hexachrome og FM6 gjengi nærmest hele spekteret, sier han. Videre gir HiFi-teknikken muligheter for å gjengi metalleffekter og andre vanskelige fargeområder som mørk blå. Flatberg trekker også frem at mange bedrifter har mye av teknologien som skal til for å satse på dette, i form av moderne fem- og seksfargepresser. Han har imidlertid liten tro på å bruke åttefargemaskiner til HiFi-trykk. – Da vil minst ett, ofte to, trykkverk være ubrukt, og det blir for dårlig maskinutnyttelse, påpeker han. HiFi-trykk er mer enn Hexachrome, for det finnes en rekke teknikker på området, blant annet FM6, som benytter frekvensmodulert raster og CMYK pluss 2 av de tre fargene oransje, blå og grønn. Med Hexachrome-teknologi benyttes konvensjonelt raster og CMYK pluss oransje og grønn. Under Grafiske Dager presenterte Flatberg noen av mulighetene, og han tror det er mye å hente for den som tør å være først ut i Norge med HiFi-trykk. – Oppdragene og kundene finnes, men veien til disse kundene går i stor grad gjennom reklamebyråene, understreket han.