Meta med seriffer

PUBLISERT: 22 november 2007
OPPDATERT: 21 mars

Det har tatt tre år og tre designere for å utvikle FF Meta Serif: Erik Spiekermann, Christian Schwartz og Kris Sowersby, forteller Tom Young hos Luth-Gruppen i forbindelse med at den populære Meta-fonten nå er kommet i en variant med seriffer. Gjennom hele 90-tallet forsøkte Erik å lage følgesvennen til Meta, etter at kolleger stadig spurte ham om hvilken serif-font som passet best sammen med den. Han ga visstnok hele tiden ulike svar, men jobbet altså samtidig med å lage en serif-versjon av Meta. I begynnelsen av 2005 måtte han bare innrømme at han stod fast – alle skissene liknet Meta med påmonterte seriffer, og så ikke ut som en serif-skrift som kunne stå på egne ben. Erik trengte friske øyne og involverte Christian, som igjen bad Kris om å hjelpe til med jobben. Etter mye eksperimentering fant de tre formelen: bokstavene i Meta Serif er to prosent fetere og to prosent smalere enn i Meta. Endelig har «90-årenes Helvetica» (som FF Meta har blitt kalt) fått sin tilhørende «Times», sier Tom Young.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Lederskifte i Luth Gruppen

Jeppe Broch Nielsen overtar roret i Luth Gruppen AS etter sin far, Arne Henrik Nielsen. Jeppe trer inn i rollen som daglig leder den 15. mars 2024 og Arne Henrik fortsetter som styreformann i bedriften.
luth-gruppen-jeppe

Skilt neste steg for trykkerikjede

I høst meddelte trykkerikjeden trykkeri.no at de skulle ha spesiell satsing på profilartikler. Det førte til en uventet tilstrømning av medlemmer.
Trykkeri

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik