Kjempeprestasjon av norsk grafisk ungdom!

PUBLISERT: 25 september 2008
OPPDATERT: 25 september

Gull i grafisk design – bronse i trykk!
Dette ble resultatet da det aller første yrkes-EM for utøvere under 25 år ble arrangert i september. Vi skulle gjerne omtalt begivenheten tidligere men har ventet på det beste bildet, som dere ser selv!

Mari Rem Groeng, 22 år, som til daglig jobber i 07 Oslo, tok en overlegen seier i grafisk design. Mari var på lag med Eirik Høyme Rogn, 23 år og webdesigner fra Kreativ Strek på Fagernes og Martin Blaalid, 19 år, trykkerlærling hos Rolf Ottesen Grafisk produksjon. Det var individuell bedømming og medalje i hvert av de tre fagene, men også en lagmedalje. Her tok det norske laget også bronse!

Oppgavene var å lage forskjellige profilartikler for en berømt DJ. Det var avsluttede oppgaver for hver dag, og allerede første dag ledet Mari. Hun økte forspranget ytterligere dag to – faktisk så mye at ingen ville ha sjanse til å ta henne igjen på dag tre. Dette visste ikke Mari, som underveis  bare fikk tilbakemelding om at hun jobbet veldig bra, noe som økte selvtilliten.

Martin var landslagets yngste deltaker og er lærling i trykkerfaget. Aldersgrensen i konkurransen var 25 år, og det er derfor en stor prestasjon å ta bronse som 19-åring. Trykk er en utfordrende konkurransegren. Det jobbes skift med bare to tilgjengelige trykkmaskiner, så å holde hodet kaldt og nervene under kontroll i ventetiden ble derfor en egen prøvelse.

Eirik steppet inn på kort varsel, da den deltakeren som opprinnelig var tatt ut ble forhindret. Eirik tok sølv i verdensmesterskapet (Worldskills) i Helsinki i 2005, da  i grafisk design som er hans område. Han visste på forhånd at det var ett område av oppgaven (database) han ikke ville kunne løse offline, og tiden ble for knapp til å lære det før avreise. Etter første dagen lå han helt i tet sammen med Sverige – den dagen ble nemlig design bedømt, og Eirik er rå på design! Tredje dagen var han best, men tapte altså en del poeng andre dagen. Likevel var innsatsen så god at lagbronsen ble hentet inn på hederlig vis.

– Formålet med konkurranser i yrkesfag er å markedsføre yrkesfaglige utdannelser på en spennende og positiv måte og å vise hvor kompetente disse unge menneskene er. Konkurranser er spennende og populært blant ungdom, og dermed en fin måte å eksponere fagene på, sier Anne Cappelen Grandt fra Opplæringssenteret.

– Om man ikke kommer på pallen, har man likevel vunnet høyere faglig kompetanse, fått nye venner i andre land og økt interesse og lidenskap for faget sitt, legger hun til. Det er bare tillatt å stille én gang i Europamesterskap og én gang i verdensmesterskap.

Foto: Anne Cappelen Grandt

[list]eirik

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem