torsdag 19. mai – uke 20
For tredje gang arrangerte Network Innovations togmesse for foto- og grafiske løsninger. Planen var at toget skulle stoppe i Oslo, men på grunn av tekniske problemer ble det ”buss for tog” til Charlottenberg. De som til daglig bruker NSB til og fra jobb, opplevde det med andre ord omtrent som en vanlig dag…
Ni vogner med mer enn 50 varemerker representert ved 20 leverandører er imponerende, og utstillerne hadde hektiske dager under årets TrackImaging. Rundt 4000 mennesker besøkte den skinnegående utstillingen, og de kunne også få med seg ulike seminarer. Blant de mest populære var Adobes seminar om digitale bilder og arrangørens Peter Liljas foredrag ”Prøvetrykk for alle”. Likevel er det ”hands on” som frister mest, og Lacies nye skjermer med LED-bakgrunnsbelysning fikk stor oppmerksomhet. Fra Epsons storformatløsninger kunne man få skrevet ut egne bilder, og mange deltok i ”NM i retusj”, der man retusjerte seg selv ved hjelp av Wacom tegnebord og digital penn. Arbeidsflyt var en gjennomgangsmelodi, og Enfocus og Dalim viste alt fra enkel PDF-fremstilling til komplette publiseringsløsninger.
Fredrik Høgberg hos Network Innovations er fornøyd, til tross for perrongen på Oslo S ble byttet ut med Charlottenberg. – Vi opplevde god interesse fra det norske markedet, og synes at togkonseptet fungerer godt. Det gjelder også restaurantvognen, der Marie von Segerbaden fra Delighthouse serverte viner og delikatesser fra sørligere strøk.
I fjor lanserte Fujifilm to nyheter i storformatklassen, Acuity Ultra R2 og Acuity Prime 20/30. Begge disse vil vises under Fespa-messen innenfor rammen av konseptet «Blueprint Live». Dette blir Fujifilms største investering i Fespa de siste fem årene.
Publisert av:Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.
Publisert av:Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av: