Tøffere tider for leverandørene, tror bransjeveteran Erik Hansen

PUBLISERT: 21 oktober 2008
OPPDATERT: 21 mars

manroland1_web.jpg

Erik Hansen i manroland Norge har vært i bransjen i 40 år. Han tror det blir tøffe tider for leverandørene fremover, men mener at hans egen organisasjon er forberedt på dette.

– Vi ser for oss svakere investeringstakt og også en del konsolidering i bransjen de nærmeste årene. Derfor forventer vi lavere nysalg av maskiner, og har en organisasjon som er forberedt på dette, sier 58-åringen. Etter 40 år i bransjen har han ingen planer om å trekke seg tilbake. – Jeg ser at vi har lagt et godt grunnlag for å være med i teten også de neste årene. Motivasjonen og lysten til å være med videre er på plass, også om vi går inn i en lavkonjunktur. Det er i motbakke man høster de viktigste erfaringene, sier Hansen, som begynte som mekaniker i Grafisk Kompani som 18-åring.

Grafisk Kompani leverte dengang utstyr for bokbinderier og ferdiggjøringsbedrifter, og Erik tok fagbrev som mekaniker. Hans første kontakt med bransjen var dermed som servicemann, og det har ført til at service har vært en viktig del av hans filosofi gjennom alle år.

– Jeg erfarte tidlig hvor viktig det var at maskinene fungerte som de skulle, og at tekniske problemer hos kundene ble løst raskt. Derfor har jeg trivdes godt i en organisasjon der det alltid har vært kort avstand mellom salg og service, og vi har hatt som målsetting at kundene opplever oss som dyktigst på service. Denne filosofien er delt av alle her, og det er fremdeles flere som har vært med fra tiden med Grafisk Kompani. Det beste beviset for at serviceapparatet fungerer, er når eksisterende kunder kommer tilbake til oss neste gang de skal investere i nytt utstyr, sier Erik Hansen. Gjennom hans tid i Grafisk Kompani og senere manroland Norge, har agenturer som MBO og Ryobi vært med det meste av tiden. Da manroland (dengang het det Man Roland) kjøpte selskapet i 1999, ble KBA-agenturet skiftet ut med de nye eiernes varemerke. Erik hadde da allerede arbeidet tolv år med service, ni år med salg og ti år som daglig leder. I en periode frem til de nye eierne overtok, var han også medeier i selskapet.

Bildet: Erik Hansen (i midten) har vært med siden 1968, her flankert av Klaus-Dieter Danhamer (t.h.) og Dr. Ingo Koch fra manrolands hovedkontor.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage