Dårligere tider for trykkpresseprodusentene

De positive tonene fra Drupa er skiftet ut med negative for flere av trykkpresseprodusentene. Både Heidelberg og KBA varsler om at ordrer de trodde var på plass etter Drupa, likevel ikke blir realiteter i ordrebøkene.
Drupa endte med en positiv stemning fra utstillerne. Men den pågående finanskrisen og forventninger om en kommende lavkonjunktur, har ført til at bankene ikke er like villig til å låne ut penger. Både Heidelberg og KBA forteller i sine pressemeldinger at kunder er tvunget til å annullere eller endre planlagte investeringer i nye trykkpresser.
KBA beregner at salget for 2008 blir 1,5 milliarder euro istedenfor 1,6, og at årsresultatet ender i røde tall. Årsakene til dette er at markedet for arkpresser er gått kraftig ned samtidig som kostnader i form av varelagernedskrivning også bidrar negativt. Positivt er det likevel at rotasjonspresser og spesialpresser overgår sine mål, men dette er ikke tilstrekkelig til å veie opp for tapene i arksektoren.
Også Heidelberg sliter og må vise røde tall for tredje kvartal. Salget forventes å ende mellom 800 og 820 millioner euro, og dette er ti prosent lavere enn tilsvarende kvartal i fjor.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: