Dårligere tider for trykkpresseprodusentene

PUBLISERT: 5 november 2008
OPPDATERT: 21 mars

De positive tonene fra Drupa er skiftet ut med negative for flere av trykkpresseprodusentene. Både Heidelberg og KBA varsler om at ordrer de trodde var på plass etter Drupa, likevel ikke blir realiteter i ordrebøkene.
Drupa endte med en positiv stemning fra utstillerne. Men den pågående finanskrisen og forventninger om en kommende lavkonjunktur, har ført til at bankene ikke er like villig til å låne ut penger. Både Heidelberg og KBA forteller i sine pressemeldinger at kunder er tvunget til å annullere eller endre planlagte investeringer i nye trykkpresser.
KBA beregner at salget for 2008 blir 1,5 milliarder euro istedenfor 1,6, og at årsresultatet ender i røde tall. Årsakene til dette er at markedet for arkpresser er gått kraftig ned samtidig som kostnader i form av varelagernedskrivning også bidrar negativt. Positivt er det likevel at rotasjonspresser og spesialpresser overgår sine mål, men dette er ikke tilstrekkelig til å veie opp for tapene i arksektoren.
Også Heidelberg sliter og må vise røde tall for tredje kvartal. Salget forventes å ende mellom 800 og 820 millioner euro, og dette er ti prosent lavere enn tilsvarende kvartal i fjor.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden