Millionoverskudd for «nye» Arctic Paper

Arctic Papers salg økte til 2 686 mill SEK i årets første ni måneder. Konsernresultatet økte med 60 prosent og gikk opp til 137 mill SEK. Fortjenesten etter skatt ble 120 mill SEK og var 27 prosent høyere enn ved samme periode i 2007.

[list]leifarne
– Å kunne øke fortjenesten i tøffe tider er naturligvis gledelig. I dag er vi en av Europas ledende produsenter av bok- og finpapir med en tydelig strategi og langsiktig finansiering. Dermed har vi de forutsetninger som kreves for å fortsette å utvikle selskapet, sier Olle Grundberg, styreleder i Arctic Paper S.A., et nyetablert selskap som nå forbereder seg til introduksjon på Warzawabørsen.
Alle virksomheter i Arctic Paper AB, fabrikken i Munkedal, Kostrzyn og Mochenwangen samt salgskontorene, flyttes nå over til et nytt selskap, Arctic Paper S.A. Selskapet er registrert i Polen og konserndirektør blir Michał Jarczyński, som har vært ansvarlig for fabrikken i Kostrzyn siden 2003. Konsernets nye hovedkontor blir i Kostrzyn. Sentrale funksjoner som salg og markedsføring blir igjen i Göteborg. Det finansielle resultatet for de første tre kvartalene i 2008 gjelder virksomheten i det nye selskapet og inkluderer ikke fabrikken i Håfreström som er under avvikling. Overtagelsen av Mochenwangen Papier GmbH ble sluttført i november 2008 og fabrikkens resultat inngår ennå ikke i kvartalsresultatene.
Arctic Papers salg av ubestrøket finpapir økte i årets første ni måneder til 310 000 tonn, en økning på ni prosent sammenlignet med samme periode i 2007.
– Vi er stort sett fornøyd med salget i 2008. Til tross for tøffe økonomiske tider er vi fortsatt forsiktige optimister forut for 2009. Vi har et sterkt produkttilbud og bedre kundeservice. Med en stabilisering av de variable produksjonskostnadene framover, synes jeg vi har all grunn til å se positivt på framtiden, sier Leif-Arne Karlsen, administrerende direktør i Arctic Paper Norge AS.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: