Millionoverskudd for «nye» Arctic Paper

PUBLISERT: 18 desember 2008
OPPDATERT: 21 mars

Arctic Papers salg økte til 2 686 mill SEK i årets første ni måneder. Konsernresultatet økte med 60 prosent og gikk opp til 137 mill SEK. Fortjenesten etter skatt ble 120 mill SEK og var 27 prosent høyere enn ved samme periode i 2007.

[list]leifarne
– Å kunne øke fortjenesten i tøffe tider er naturligvis gledelig. I dag er vi en av Europas ledende produsenter av bok- og finpapir med en tydelig strategi og langsiktig finansiering. Dermed har vi de forutsetninger som kreves for å fortsette å utvikle selskapet, sier Olle Grundberg, styreleder i Arctic Paper S.A., et nyetablert selskap som nå forbereder seg til introduksjon på Warzawabørsen.
Alle virksomheter i Arctic Paper AB, fabrikken i Munkedal, Kostrzyn og Mochenwangen samt salgskontorene, flyttes nå over til et nytt selskap, Arctic Paper S.A. Selskapet er registrert i Polen og konserndirektør blir Michał Jarczyński, som har vært ansvarlig for fabrikken i Kostrzyn siden 2003. Konsernets nye hovedkontor blir i Kostrzyn. Sentrale funksjoner som salg og markedsføring blir igjen i Göteborg. Det finansielle resultatet for de første tre kvartalene i 2008 gjelder virksomheten i det nye selskapet og inkluderer ikke fabrikken i Håfreström som er under avvikling. Overtagelsen av Mochenwangen Papier GmbH ble sluttført i november 2008 og fabrikkens resultat inngår ennå ikke i kvartalsresultatene.
Arctic Papers salg av ubestrøket finpapir økte i årets første ni måneder til 310 000 tonn, en økning på ni prosent sammenlignet med samme periode i 2007.
– Vi er stort sett fornøyd med salget i 2008. Til tross for tøffe økonomiske tider er vi fortsatt forsiktige optimister forut for 2009. Vi har et sterkt produkttilbud og bedre kundeservice. Med en stabilisering av de variable produksjonskostnadene framover, synes jeg vi har all grunn til å se positivt på framtiden, sier Leif-Arne Karlsen, administrerende direktør i Arctic Paper Norge AS.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324