Ny Nikon for fagfolk

Med Nikon D3X ble Nikons nye flaggskip blant digitale speilreflekskameraer presentert mot slutten av fjoråret. Denne modellen opererer med en nyutviklet CMOS-brikke med en oppløsning på 24,5 megapiksler.
Ifølge Nikon passer den mange bruksområder, og de trekker spesielt frem natur-, studio- og motefotografering. D3X har et følsomhetsområde mellom ISO 100 og 1600. Dessuten kan følsomheten reduseres til ISO 50 eller økes til 6400. Kameraet kan ta fem bilder i sekundet med full oppløsning i FX-format og syv bilder i sekundet i DX-format med ti megapiksler. Siden kameraet kan levere bildedata med en fargedybde på 14 bit og en filstørrelse på 50 MB, mener Nikon at modellen også vil tilfredsstille morgendagens brukere.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: