Åpent hus med digital fokus

luthgruppen1_webArbeidsflyt fra ordre til ferdig digitaltrykk. Det var gjennomgangsmelodien under Luth Gruppens åpne hus. De rundt 40 bransjefolkene som la veien om Luth Gruppens åpne hus i går og i dag fikk oppleve hele prosessen fra kalkyle i Prinance til ferdig trykksak. Med en Kodak Nexpress på showrommet, inkludert muligheter for glansing og digital spotlakkering, fikk kundene følge virkelige jobber gjennom produksjonen. I forkant av produksjonsmaskinen lå fokus på Heidelbergs programvare for kalkyle, JDF-kommunikasjon og produksjonsstyring. – Det er i stor grad her besparelsene ligger, og mange bruker altfor mye tid på kalkulasjon, jobbplanlegging og tilbudsskriving, sa Jeppe Nielsen. I Prinance viste han hvordan jobben kan defineres, planlegges og endres, også når sidetallet eller formatet ikke umiddelbart går opp i papirformatet.

Fra Luth Gruppens side ble det fremhevet at denne programvaren like gjerne støtter annen maskinvare som Heidelbergs egen, og at det er store fordeler ved at samme JDF-programvare kommuniserer med alle maskiner, både førtrykk, trykk og ferdiggjøring. I dag benytter 5-6 norske kunder Heidelberg Prinance. Jeppe Nielsen fortalte at Luth Gruppen heretter vil stå for installasjon og oppfølging av denne programvaren selv, i motsetning til tidligere hvor det har blitt håndtert av en samarbeidspartner. Løsningen kan også tilpasses produksjonsbedriftens kunder gjennom webgrensesnitt, slik at kundene kan generere ordren selv og benytte maler etter web2print-filosofi. Bjerch Trykkeri benytter Prinance med webgrensesnittet mot sine kunder i dag.

Denne uka var det digitaltrykk som sto i høysetet under Luth Gruppens åpne hus. Om en drøy måned, 25. og 26. mars, gjentas mye av programmet, men da med CTP-system og Speedmaster med Anicolor-trykkverk som produksjonsløsninger. I følge Luth Gruppen sørger Anicolor-teknologien for å redusere makulaturmengden med opptil 90 prosent, samtidig som også omstillingstiden reduseres betydelig.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: