Åpent hus med digital fokus

PUBLISERT: 11 februar 2009
OPPDATERT: 21 mars

luthgruppen1_webArbeidsflyt fra ordre til ferdig digitaltrykk. Det var gjennomgangsmelodien under Luth Gruppens åpne hus. De rundt 40 bransjefolkene som la veien om Luth Gruppens åpne hus i går og i dag fikk oppleve hele prosessen fra kalkyle i Prinance til ferdig trykksak. Med en Kodak Nexpress på showrommet, inkludert muligheter for glansing og digital spotlakkering, fikk kundene følge virkelige jobber gjennom produksjonen. I forkant av produksjonsmaskinen lå fokus på Heidelbergs programvare for kalkyle, JDF-kommunikasjon og produksjonsstyring. – Det er i stor grad her besparelsene ligger, og mange bruker altfor mye tid på kalkulasjon, jobbplanlegging og tilbudsskriving, sa Jeppe Nielsen. I Prinance viste han hvordan jobben kan defineres, planlegges og endres, også når sidetallet eller formatet ikke umiddelbart går opp i papirformatet.

Fra Luth Gruppens side ble det fremhevet at denne programvaren like gjerne støtter annen maskinvare som Heidelbergs egen, og at det er store fordeler ved at samme JDF-programvare kommuniserer med alle maskiner, både førtrykk, trykk og ferdiggjøring. I dag benytter 5-6 norske kunder Heidelberg Prinance. Jeppe Nielsen fortalte at Luth Gruppen heretter vil stå for installasjon og oppfølging av denne programvaren selv, i motsetning til tidligere hvor det har blitt håndtert av en samarbeidspartner. Løsningen kan også tilpasses produksjonsbedriftens kunder gjennom webgrensesnitt, slik at kundene kan generere ordren selv og benytte maler etter web2print-filosofi. Bjerch Trykkeri benytter Prinance med webgrensesnittet mot sine kunder i dag.

Denne uka var det digitaltrykk som sto i høysetet under Luth Gruppens åpne hus. Om en drøy måned, 25. og 26. mars, gjentas mye av programmet, men da med CTP-system og Speedmaster med Anicolor-trykkverk som produksjonsløsninger. I følge Luth Gruppen sørger Anicolor-teknologien for å redusere makulaturmengden med opptil 90 prosent, samtidig som også omstillingstiden reduseres betydelig.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324