Åpent hus med digital fokus

PUBLISERT: 11 februar 2009
OPPDATERT: 21 mars

luthgruppen1_webArbeidsflyt fra ordre til ferdig digitaltrykk. Det var gjennomgangsmelodien under Luth Gruppens åpne hus. De rundt 40 bransjefolkene som la veien om Luth Gruppens åpne hus i går og i dag fikk oppleve hele prosessen fra kalkyle i Prinance til ferdig trykksak. Med en Kodak Nexpress på showrommet, inkludert muligheter for glansing og digital spotlakkering, fikk kundene følge virkelige jobber gjennom produksjonen. I forkant av produksjonsmaskinen lå fokus på Heidelbergs programvare for kalkyle, JDF-kommunikasjon og produksjonsstyring. – Det er i stor grad her besparelsene ligger, og mange bruker altfor mye tid på kalkulasjon, jobbplanlegging og tilbudsskriving, sa Jeppe Nielsen. I Prinance viste han hvordan jobben kan defineres, planlegges og endres, også når sidetallet eller formatet ikke umiddelbart går opp i papirformatet.

Fra Luth Gruppens side ble det fremhevet at denne programvaren like gjerne støtter annen maskinvare som Heidelbergs egen, og at det er store fordeler ved at samme JDF-programvare kommuniserer med alle maskiner, både førtrykk, trykk og ferdiggjøring. I dag benytter 5-6 norske kunder Heidelberg Prinance. Jeppe Nielsen fortalte at Luth Gruppen heretter vil stå for installasjon og oppfølging av denne programvaren selv, i motsetning til tidligere hvor det har blitt håndtert av en samarbeidspartner. Løsningen kan også tilpasses produksjonsbedriftens kunder gjennom webgrensesnitt, slik at kundene kan generere ordren selv og benytte maler etter web2print-filosofi. Bjerch Trykkeri benytter Prinance med webgrensesnittet mot sine kunder i dag.

Denne uka var det digitaltrykk som sto i høysetet under Luth Gruppens åpne hus. Om en drøy måned, 25. og 26. mars, gjentas mye av programmet, men da med CTP-system og Speedmaster med Anicolor-trykkverk som produksjonsløsninger. I følge Luth Gruppen sørger Anicolor-teknologien for å redusere makulaturmengden med opptil 90 prosent, samtidig som også omstillingstiden reduseres betydelig.

Les videre

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3