Grøset – miljøsatsing i nedgangstider

Til tross for nedgang i det grafiske markedet, satser Grøset Trykk mer enn noen gang på miljø, forteller daglig leder hos Grøset Karin Hokstad Widerøe. Som Norges første trykkeri er nå bedriften på Kirkenær sertifisert for å få en garanti for at tømmeret som er brukt i papiret kommer fra en bærekraftig skog.
Det er de to internasjonale sertifiseringsordningene FSC og PEFC Grøset nå innfører. – Med dette befester Grøset sin posisjon som ledende miljøbedrift i Norge og blir blant de fremste i Europa. Grøset har vært en ivrig pådriver for denne sertifiseringen lenge, sier Widerøe.
– Endelig har vi fått på plass disse to sertifiseringene som vi har vært en pådriver for i flere år. Vi har tidligere utsatt dette i påvente av at papirgrossistene våre skulle kunne tilby FSC og PEFC-sertifisert papir, legger hun til.
For å kunne bruke merket på trykksaker er hele verdikjeden nødt til å være sertifisert, såkalt COC (chain of custody). Dette som en garanti for at papiret er basert på bærekraftig skogsdrift.
– Miljø er for oss et konkurransefortrinn og svært viktig rent forretningsmessig. Vi er glade over at vi endelig kan få denne sertifiseringen på plass, og veldig stolte over at vi nå er en av de fremste miljøbedriftene i Europa, sier daglig leder Karin Hokstad Widerøe.
I 2007 sparte Grøset ca en million kroner på å tenke miljø gjennomgående for hele bedriften. Du kan lese bedriftens nyeste miljørapport på:
http://groset.ipapercms.dk/Groset/miljorapport2007/
– Det er økende interesse i norsk næringsliv for å produsere trykksaker med FSC-sertifisering. I utlandet har det vært marked for dette lenge. At grafisk bransje med GRØSET i spissen nå kommer på banen, har stor betydning. Endelig skapes et marked for trykksaker i Norge basert på bærekraftig skogsbruk. FSC er den eneste skogstandarden som holder mål internasjonalt, både når det gjelder hensynet til urfolk, arbeidernes rettigheter og miljøet, sier Christian Pedersen i WWF Norge som er sekretariat for FSC i Norge. Grøset produserer hvert år over tusen tonn med trykksaker. Dette tilsvarer ett sted mellom 11.000 og 15.000 trær.
Fakta om FSC
FSC – Forest Stewardship Council – er et system for tømmersertifisering som ble laget i 1993. Det har som mål å fremme ansvarlig skogsdrift og lever opp til miljøkrav. Initiativet til FSC ble tatt av miljøverngrupper www.fsc.org, og utgangspunktet var å verne store skoger i blant annet Nord-Amerika
Fakta om PEFC:
PEFC Norge har som formål er å arbeide for bærekraftig skogbruk, gjennom å legge til rette for sertifisering av skog, og sertifisering som sikrer at skogprodukter kommer fra bærekraftig skogbruk. Initiativet til PEFC kom fra europeiske skogeiere. PEFC ble opprettet for å bedre kunne ivareta de mindre skogeierne i Europa www.pefcnorge.org.
– I Norge erkarin-hokstad-widerc3b8e-for-web alle våre skoger PEFC-sertifisert. Sammen med Finland er vi blant de få land i hvor all skog er sertifisert, opplyser Ivar Korsbakken i Norges Skogeierforbund som er sekretariat for PEFC i Norge.

FOTO: Therese Bjørnsen Kirkesæther

Publisert av: 

Del artikkelen

2 kommentare til “Grøset – miljøsatsing i nedgangstider”
  1. Eva sier:

    Synes det er flott med økt fokus på miljø!
    Vi ville spart mer skog ved økt digital distribusjon.
    Redusert fysisk opplag fører til resusert produksjon og papirbehov, transport, og avfall. I dag finnes det flere brukervennlige presentasjons-og distribusjons løsninger for brosjyrer, kundemagasiner, årsrapporter, mm et norskutviklet eksempel er f.eks eblad (www.eblad.no)I tillegg tilgjengelig og mulighet for økt distribusjon via nyhetsbrev og egne websider

  2. Eva sier:

    Synes det er flott med økt fokus på miljø!
    Vi ville spart mer skog ved økt digital distribusjon.
    Redusert fysisk opplag fører til resusert produksjon og papirbehov, transport, og avfall. I dag finnes det flere brukervennlige presentasjons-og distribusjons løsninger for brosjyrer, kundemagasiner, årsrapporter, mm et norskutviklet eksempel er f.eks eblad (www.eblad.no)I tillegg tilgjengelig og mulighet for økt distribusjon via nyhetsbrev og egne websider

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: