Under sitt årlige strategimøte presenterte Kodak en plan som gir et tydeligere fokus på investeringer i digital teknologi og styrking av inntektsbringende aktiviteter. I tillegg har de identifisert nye forretningsmodeller utenfor de tradisjonelle kjerneområdene. Selskapet startet 2009 med 2,9 milliarder dollar i kontantbeholdning og ingen større gjeldsposter til forfall før mot slutten av 2010. I slutten av januar kunngjorde de en omlegging av driften som skal gi 300 til 350 millioner dollar i årlige besparelser, samt bidra til ytterligere effekter av selskapets driftsportefølje.
– Resultatene av våre digitale produkter er sterke og selskapets balanse er solid, uttaler Antonio M. Perez, styreformann og administrerende direktør i Eastman Kodak Company. Han legger til at de ikke ser umiddelbare endringer i økonomien, og derfor tar forholdsregler for å optimalisere produktporteføljen og produkter som genererer en positiv kontantstrøm. – Kodak vil bli en mindre og mer lønnsom virksomhet, og vi vil fortsette å ta markedsandeler innenfor vår digitale virksomhet, sier Perez.