Océ rokker ved spådommene

n44124-oce-q1-09_web

Et sterkt salg av digitale fargepresser dro opp Océs resultater for første kvartal 2009. Markedet ventet et underskudd på 8 millioner euro, men nå bokføres i stedet et overskudd på 15,3 millioner. Ledelsen advarer likevel om at flere besparelser kan ventes for å møte den globale økonomiske situasjonen.
– Océ har styrket sin posisjon innenfor en rekke viktige områder som tjenester, plakatprodukter og arkbaserte produksjonsmaskiner, sier Rokus van Iperen. Salget falt imidlertid med 6,3 prosent til 658 millioner i tredje kvartal, og det var kun en økning i salget av fargemaskiner som dempet fallet. Salgsvinneren er flaggskipet Jetstream, som alene står for 27 prosent av konsernets omsetning.
Tiltakene som allerede er gjennomført innebærer at 1253 ansatte må forlate konsernet. Det skal gi besparelser på rundt 80 millioner i år. Rokus van Iperen ser likevel ikke bort fra at det kan bli verre:
– Det verste er å vente, sier Rokus van Iperen. Vi vil fortsette å arbeide med vårt innsparingsprogram, og vi er forberedt på en forverring av den økonomiske situasjonen.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: