Algepapir skal redde Venezia

Som et ledd i en kampanje for å redde den italienske byen  Venezia fra algeveksten, har byens transportselskap Vela, trykt billetter og markedsføringsmaterialer for sine postkort på papiret Alga Carta, som er laget av alger fra lagunene utenfor byen. Totalt 210 000 trykksaker er produsert.

Här "skördas" algerna i lagunerna.Her høstes algene inn i lagunene.

Ved å «innhøste» og bruke algene håper Vela å kunne stagge den massive algeveksten som  kulminerer i sommermånedene.

Produksjonsprosessen er patentert av papirprodusenten Favini. Papiret består av alger, FSC-fiber og returpapir. Det betyr i praksis at det tas hensyn til miljøet på mer enn én måte. Papiret har dessuten vist seg å ha gode trykkegenskaper.

– Dette er et viktig initiativ og viser hvordan vi kan bruke de farlige algene til noe nyttig, sier Andrea Nappa, direktør for  Favini.

Färdiga trycksaker tryckta på Alga Carta.Ferdige produkter trykt på Alga Carta.

– Vi foreslo papiret Alga Carta fordi det er økologisk og er nært knyttet til Venezia, sier Maurizio Centenaro, sjef for trykkeriet Poligrafico, som som har laget trykksakene. – Alga Carta har flere interessante egenskaper, som prikkene i papiret. Dette er algepartikler som takket være klorofyllet gjør papiret hvitevenice_city-390x146re med tiden.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: