InterTech Award 2009 til styrepult fra Heidelberg

«Prinect Press Center», styrepulten fra Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) har vunnet InterTech Award 2009 fra Printing Industries of America (PIA). Dommerne var spesielt imponert over funksjonen «Intellistart» og den integrerte «wallscreen», forteller Jeppe Nielsen fra Luth-Gruppen.

«Dommernes oppfatning er at det nylig utviklede Prinect Press Center fra Heidelberg i stor grad forenkler operatørens betjening av maskinen. De integrerte wallscreen- og Intellistart-funksjonene spiller en viktig rolle i dette» sa Mark Bohan, Vice President of Printing Industries of America, da han skulle begrunne avgjørelsen.

– Den prosess-orienterte «Intellistart»-veilederen for operatører sies å øke produktiviteten på arkbaserte offsetmaskiner. Intellistart guider operatøren gjennom jobbens forberedelsesstadium og lager en ny liste over operasjoner som må utføres ved hvert jobbskifte. Intellistart arbeider så langt det er mulig gjennom disse operasjonene samtidig, og utnytter maskinens automatiseringsgrad. Dette reduserer antall nødvendige operasjoner med opptil 70 prosent, det øker betjeningsstabiliteten og kutter klargjøringstider, forteller Nielsen.

Wallscreen, en stor skjerm integrert på baksiden av betrakningslyset, gir operatøren oversikt over  maskinens prosesser. Maskin-, jobb- og måledata kan lastes opp på skjermen fra trykkeriets nettverk. Operatører kan slik få all den informasjonen de trenger. I mange tilfeller vil wallscreen-skjermen også kunne benyttes til godkjenningsprosesser, fordi trykkarket vises i sitt fulle format for små, medium og store formater og fargesonene vises i faktisk bredde. Operatøren kan også visuelt overvåke påleggerområdet fra styrepulten, om ønskelig.

Heidelberg gooddesign forweb

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: