Arctic Paper tar miljøveien

– Grafisk bransje har lenge lagt stor vekt på miljøarbeid, og NHO grafisk har blant annet utarbeidet en egen miljørapport, som skal bevisstgjøre både bransjen og kundene, samt inspirere til større miljøvennlighet. Blant stikkordene har vært kortreiste trykksaker. Her har produksjon av papir en sentral plass, sier direktøren i Arctic Paper Leif Arne Karlsen.

– Arctic Paper har i mange år satset på miljø i alle ledd. Ingen annen produsent i Europa kan levere et så stort produktspekter som er produsert så nær markedet. 98% av selskapets omsetning i Skandinavia skjer gjennom produkter som er produsert i Sverige. Dette gir store miljøfordeler som miljøbevisste trykkerier og trykksakkjøpere bør merke seg. Det er ikke tilstrekkelig å bruke miljøsertifisert papir, man må også tenke på de distansene papiret transporteres over før det ankommer trykkeriet, og det samme gjelder selvsagt trykksaken, sier  Karlsen.

Arctic Paper har også flyttet produksjonen av offset-kvaliteten Amber Graphic til Munkedal for å produsere så mye som mulig nært kundene i Skandinavia. Flyttingen har bidratt til sterk salgsvekst. Karlsen sier videre med stor entusiasme at Arctic Paper som eneste leverandør, vil drive all logistikk på standardartikler fra Skandinavias største papirlager i Uddevalla fra 1. november i år. – Dette betyr ytterligere innsats for miljøet, men også kostnadseffektivisering. Nok et eksempel på at miljøbevissthet også gir økt lønnsomhet, sier han.

Arctic Paper ønsker å bidra til miljøvennlig produksjon og hele det norske sortimentet kan i følge Leif Arne Karlsen leveres FSC-sertifisert.  Kvalitetene tilfredsstiller dessuten Svanen-kravene. Selv om alle miljømerkinger og sertifiseringer er viktige, mener Arctic Paper at kortreisthet også er et viktig prinsipp.

–    Kortreiste trykksaker er jo samtidig noe av det som gjør det norske grafiske nærmarkedet unikt, avslutter Leif-Arne Karlsen.

Arctic Paper Norge er norsk salgskontor for Arctic Paper SA, som produserer og markedsfører grafisk finpapir. PLeif Arne for webroduksjon skjer i Sverige ved papirfabrikken Arctic Paper Munkedals og Grycksbo Paper AB, i Polen ved Arctic Paper Kostrzyn og i Tyskland ved Arctic Paper Mochenwangen. Produktprogrammet består av varemerkene Amber, Arctic, Munken, Pamo og L-Print, som fremfor alt benyttes til design- og bokpapir.

Arctic Paper har nå 1150 ansatte og salgskontor i 15 land rundt om i Europa.

I 2008 omsatte selskapet for ca 360 millioner euro, eller drøyt milliarder norske kroner.

– Arctic Paper Norge ønsker velkommen til mer informasjon på selskapets stand på Grafiske dager 7-8. oktober legger Karlsen til.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fespa: Årets motto er «print in motion»

Tekst: Claes Nordström | Foto: Claes Nordström

Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.

Publisert av: