Fremgang for Amber

PUBLISERT: 25 september 2009
OPPDATERT: 25 september

n44503 - arctic amber_web

Til tross for konjunktursvingningene har Arctic Paper suksess med sitt Amber-sortiment, og spesielt stor har fremgangen vært i Sverige. Ifølge selskapet blir det betydelig salgsvekst fra 2008 til 2009.
– Tosifret vekst for en papirkvalitet fra ett år til et annet, det er veldig bra. Når veksten i tillegg har skjedd gjennom 2009, med dagens lavkonjunktur, er vi ekstra fornøyd, uttaler Curt Colmenius, salgssjef for Arctic Paper Sverige. Kvaliteten på «søsterproduktet» til Amber Graphic, Amber Preprint, ble oppgradert for et år siden med høyere hvithet og bedre dekkevne. Salget av papiret har deretter økt med 30 prosent, og selskapet mener suksessen kan tilskrives kvalitetsforbedring og ambisiøst miljøarbeid. Den siste nyheten på miljøfronten for Arctic Paper er at Amber Preprint nå tilfredsstiller kriteriene for det nordiske Svanemerket.
– I tider med alvorlige økonomiske nedgangstider, er det lett å bare se på de økonomiske resultatene og miste fokus på miljøspørsmålene. Vi i Arctic Paper har miljøet høyt på dagsordenen som tidligere, uttaler markedsdirektør Hans Karlander hos Arctic Paper. – Vi har hatt god vekst i Norge også, men ikke like voldsomt som i Sverige, kommenterer salgssjef i Arctic Paper Norge, Morten Skårerverket.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324