Til tross for konjunktursvingningene har Arctic Paper suksess med sitt Amber-sortiment, og spesielt stor har fremgangen vært i Sverige. Ifølge selskapet blir det betydelig salgsvekst fra 2008 til 2009.
– Tosifret vekst for en papirkvalitet fra ett år til et annet, det er veldig bra. Når veksten i tillegg har skjedd gjennom 2009, med dagens lavkonjunktur, er vi ekstra fornøyd, uttaler Curt Colmenius, salgssjef for Arctic Paper Sverige. Kvaliteten på «søsterproduktet» til Amber Graphic, Amber Preprint, ble oppgradert for et år siden med høyere hvithet og bedre dekkevne. Salget av papiret har deretter økt med 30 prosent, og selskapet mener suksessen kan tilskrives kvalitetsforbedring og ambisiøst miljøarbeid. Den siste nyheten på miljøfronten for Arctic Paper er at Amber Preprint nå tilfredsstiller kriteriene for det nordiske Svanemerket.
– I tider med alvorlige økonomiske nedgangstider, er det lett å bare se på de økonomiske resultatene og miste fokus på miljøspørsmålene. Vi i Arctic Paper har miljøet høyt på dagsordenen som tidligere, uttaler markedsdirektør Hans Karlander hos Arctic Paper. – Vi har hatt god vekst i Norge også, men ikke like voldsomt som i Sverige, kommenterer salgssjef i Arctic Paper Norge, Morten Skårerverket.