Robert Wright, direktør i NHO Grafisk, la de harde realitetene på bordet da han åpnet Grafiske Dager 2009 på Lillestrøm i morges. – Den lave lønnsomheten i grafisk skyldes ikke bare finanskrisen, men også andre strukturelle endringer av mer varig karakter, mente han. Wright kunne fortelle at bransjen nådde bunnen i vår, men la også til at den også har sett forsiktige tegn til oppgang siden august 09.
NHO Grafisk foretar jevnlig undersøkelser blant medlemsbedriftene som per i dag er 214, men som fortsatt utgjør 75 prosent av verdiskapningen. De ferskeste tallene forteller at 72 prosent av bedriftene opplevde redusert volum i perioden februar 2008 til samme måned i år, at 10 av 33 bedrifter har permittert en eller flere medarbeidere, og at 70 prosent av bedriftene i grafisk har satt bremsene på, med tanke på nyansettelser og investeringer.
Grafisk industri har opplevd en redusert aktivitet på 54 prosent i kriseperioden, mot 47 prosent i øvrig industri.
Wright var klar på at fire viktige faktorer preger bransjen, og at det av disse bare er finanskrisen som er kortvarig.
De øvrige, som altså representerer varige utofrdringer er et redusert marked, at nye produkter overtar samt vår egen mangel på innovasjon og selv å utvikle nye produkter.
I tillegg sliter vår bransje med generell overkapasitet og synkende lønnsomhet, sa Wright.
– Vi må utvikle flere intelligente produkter og løsninger, vi har både kompetansen og arbeidskraften, oppfordret Wright før han avsluttet med å invitere leverandører og andre bransjeaktører til dialog, en invitasjon vi håper mange vil repondere positivt på.