– Vi må skape flere intelligente produkter!

PUBLISERT: 7 oktober 2009
OPPDATERT: 21 mars

Robert Wright, direktør i NHO Grafisk, la de harde realitetene på bordet da han åpnet Grafiske Dager 2009 på Lillestrøm i morges. – Den lave lønnsomheten i grafisk skyldes ikke bare finanskrisen, men også andre strukturelle endringer av mer varig karakter, mente han. Wright kunne fortelle at bransjen nådde bunnen i vår, men la også til at den også har sett forsiktige tegn til oppgang siden august 09.
NHO Grafisk foretar jevnlig undersøkelser blant medlemsbedriftene som per i dag er 214, men som fortsatt utgjør 75 prosent av verdiskapningen. De ferskeste tallene forteller at 72 prosent av bedriftene opplevde redusert volum i perioden februar 2008 til samme måned i år, at  10 av 33 bedrifter har permittert en eller flere medarbeidere, og at 70 prosent av bedriftene i grafisk har satt bremsene på, med tanke på nyansettelser og investeringer.
Grafisk industri har opplevd en redusert aktivitet på 54 prosent i kriseperioden, mot 47 prosent i øvrig industri.
Wright var klar på at fire viktige faktorer preger bransjen, og at det av disse bare er finanskrisen som er kortvarig.
De øvrige, som altså representerer varige utofrdringer er et redusert marked, at nye produkter overtar samt vår egen mangel på innovasjon og selv å utvikle nye produkter.
I tillegg sliter vår bransje med generell overkapasitet og synkende lønnsomhet, sa Wright.
– Vi må utvikle flere intelligente produkter og løsninger, vi har både Robert på Grafiske Dager for webkompetansen og arbeidskraften, oppfordret Wright før han avsluttet med å invitere leverandører og andre bransjeaktører til dialog, en invitasjon vi håper mange vil repondere positivt på.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_