– Vi må skape flere intelligente produkter!

Robert Wright, direktør i NHO Grafisk, la de harde realitetene på bordet da han åpnet Grafiske Dager 2009 på Lillestrøm i morges. – Den lave lønnsomheten i grafisk skyldes ikke bare finanskrisen, men også andre strukturelle endringer av mer varig karakter, mente han. Wright kunne fortelle at bransjen nådde bunnen i vår, men la også til at den også har sett forsiktige tegn til oppgang siden august 09.
NHO Grafisk foretar jevnlig undersøkelser blant medlemsbedriftene som per i dag er 214, men som fortsatt utgjør 75 prosent av verdiskapningen. De ferskeste tallene forteller at 72 prosent av bedriftene opplevde redusert volum i perioden februar 2008 til samme måned i år, at  10 av 33 bedrifter har permittert en eller flere medarbeidere, og at 70 prosent av bedriftene i grafisk har satt bremsene på, med tanke på nyansettelser og investeringer.
Grafisk industri har opplevd en redusert aktivitet på 54 prosent i kriseperioden, mot 47 prosent i øvrig industri.
Wright var klar på at fire viktige faktorer preger bransjen, og at det av disse bare er finanskrisen som er kortvarig.
De øvrige, som altså representerer varige utofrdringer er et redusert marked, at nye produkter overtar samt vår egen mangel på innovasjon og selv å utvikle nye produkter.
I tillegg sliter vår bransje med generell overkapasitet og synkende lønnsomhet, sa Wright.
– Vi må utvikle flere intelligente produkter og løsninger, vi har både Robert på Grafiske Dager for webkompetansen og arbeidskraften, oppfordret Wright før han avsluttet med å invitere leverandører og andre bransjeaktører til dialog, en invitasjon vi håper mange vil repondere positivt på.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


En ”doldis” er den største skiltmakeren

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

De største skiltene. Og de minste. Bokstaver som er oppbygde hver for seg med bakgrunnsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spenner over en hel fasade. Tre, metall, akryl. Spesialistkunnskap om sveising og belysning. Og om vindens krefter. Det er bara en del av den kunnskapen som Signtronic besitter.

Publisert av: 

Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: