– Vi må skape flere intelligente produkter!

PUBLISERT: 7 oktober 2009
OPPDATERT: 21 mars

Robert Wright, direktør i NHO Grafisk, la de harde realitetene på bordet da han åpnet Grafiske Dager 2009 på Lillestrøm i morges. – Den lave lønnsomheten i grafisk skyldes ikke bare finanskrisen, men også andre strukturelle endringer av mer varig karakter, mente han. Wright kunne fortelle at bransjen nådde bunnen i vår, men la også til at den også har sett forsiktige tegn til oppgang siden august 09.
NHO Grafisk foretar jevnlig undersøkelser blant medlemsbedriftene som per i dag er 214, men som fortsatt utgjør 75 prosent av verdiskapningen. De ferskeste tallene forteller at 72 prosent av bedriftene opplevde redusert volum i perioden februar 2008 til samme måned i år, at  10 av 33 bedrifter har permittert en eller flere medarbeidere, og at 70 prosent av bedriftene i grafisk har satt bremsene på, med tanke på nyansettelser og investeringer.
Grafisk industri har opplevd en redusert aktivitet på 54 prosent i kriseperioden, mot 47 prosent i øvrig industri.
Wright var klar på at fire viktige faktorer preger bransjen, og at det av disse bare er finanskrisen som er kortvarig.
De øvrige, som altså representerer varige utofrdringer er et redusert marked, at nye produkter overtar samt vår egen mangel på innovasjon og selv å utvikle nye produkter.
I tillegg sliter vår bransje med generell overkapasitet og synkende lønnsomhet, sa Wright.
– Vi må utvikle flere intelligente produkter og løsninger, vi har både Robert på Grafiske Dager for webkompetansen og arbeidskraften, oppfordret Wright før han avsluttet med å invitere leverandører og andre bransjeaktører til dialog, en invitasjon vi håper mange vil repondere positivt på.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag