Stort fargerom i populær fargemaskin

konicaminolta1_web

Konica Minoltas fargeproduksjonsmaskin Bizhub Pro C65HC har tatt opp konkurransen i det tøffeste digitaltrykksegmentet, og det er ingen tvil om at de her har kraftige kort på hånden. Noe av det spesielle med maskinen er at man benytter sRGB-fargerom hele veien, og dermed hevder å kunne gjenskape fotografens fargerom bedre enn når man konverterer til CMYK på et tidligere stadium. Ulf Ståle Evensen hevder at denne maskinen gjengir 80 prosent av RGB-fargerommet, og at den er rimeligere enn konkurrentenes alternativer. Hittil er det solgt fire maskiner i Norge, og Konica Minolta forventer flere salg fremover. – Interessen er god fra hurtigtrykkerier, kommuner, tradisjonell grafisk bransje og andre, sier han. Mange maskiner i digitaltrykksegmentet trykker tosidig ved hjelp av to trykkverk. Det gjelder også sort/hvitt-løsningen Bizhub 2500. Den kjører 250 sider i minuttet, og ble vist med online fals og stift. – Denne er spesielt lønnsom hvis mer enn 80 prosent av det man produserer er tosidig, sa Evensen. Konica Minoltas erfaring er at sorthvitt-produksjon er økende. – vi tror det er fordi mange sorthvitt-oppdrag flyttes fra offset til digitaltrykk, ikke fordi mengden sorthvitt i seg selv øker, understreker han.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Konica Minolta: Emballasjetrykk i korte serier

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Flaggskipet for arkmatet tonerproduksjon i store volumer og en kompakt inkjetprinter for printing på emballasje av bølgepapp «on demand» i korte serier. Begge disse vil bli demonstrert i Konica Minoltas utstilling på Sign & Print Scandinavia.

Publisert av: