Egenutviklet autofokus i Hasselblad H4D

PUBLISERT: 16 november 2009
OPPDATERT: 16 november

n44617 - back_web

Hasselblad H4D-60 er selskapets siste tilskudd til H-serien. Det er samtidig det første mellomformatkameraet med autofokusfunksjonen «True Focus» og «Absolute Position Lock». Ifølge Hasselblad skal denne funksjonen forenkle fokuseringen betraktelig. Den tradisjonelle løsningen for autofokus har vært ved hjelp av en såkalt multisensor, men ifølge Hasselblads konsernsjef Christian Poulsen er ikke dette fleksibelt nok. Hasselblad har derfor utviklet løsningen «Absolute Position Lock» (APL), som altså benyttes i H4D. APL-prosessoren kalkulerer kameraets bevegelser i komposisjon, dataene benyttes til å beregne fokuseringsjustering og informasjonen sendes til fokusmotoren som reagerer umiddelbart. I tillegg bidrar kameraets programvare til å forbedre fokuseringen ytterligere. – Denne teknologien bringer autofokus til et helt nytt nivå, fordi den korrigerer for både vertikale og horisontale endringer, hevder Christian Poulsen. En annen nyhet er det nye grensesnittet i Phocus 2.0, som Hasselblad har utviklet for å forenkle grensesnittet mot fotografen. Hasselblads «Natural Color Solution», HNCS, er også blant nyhetene i H4D. Denne funksjonen skal sikre konsistente farger gjennom bruk av fargeprofiler. Sammen med den digitale linsekorreksjonen DAC skal den sørge for å fjerne vignettering og andre uønskede forstyrrelser. H4D-60 er leveringsklar i januar 2010 til en pris av rundt 29.000 EUR.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324