Copycat på Lysaker inviterte kundene til åpent hus denne uka. De besøkende fikk blant annet se hva inkjetteknologien kan utrette direkte på materialer som aluminium og plast, og stifte bekjentskap med printkjedens nye fotobokløsning.
Fotobøker er i vekst, det har vi hørt lenge nå. Copycat ønsker å ta sin del av dette markedet, gjennom sitt nye nettkonsept for fotobokproduksjon. På nettstedet mycopycat.no kan man laste opp bilder og fra faste maler skreddersy sin egen fotobok, kalender, julekort og annet, som deretter trykkes på fargeløsningen Canon 7000. Markedssjef Patrik Knutsson har tro på suksess i dette markedet. – Ja, vi ser at flere av våre kunder ønsker å ha tjenesten som en del av sin intranettløsning. I tillegg retter vi oss mot privatmarkedet gjennom nettsiden mycopycat.no. Det er en Xerox-løsning som ligger i bunnen, og en av de sterke funksjonene er at man kan overføre bilder direkte fra digitale fotoalbum på for eksempel Facebook, Flickr og Google. Vi har valgt å legge lista høyt, med høykvalitets papir og eksklusive omslag med utfallende trykk, forteller han.
Under sitt todagers åpne hus i kopikattenes største avdeling fikk rundt 25 kunder se hva kjeden kan tilby. Med en ny Océ Arizona storformatskriver kan de nå tilby høykvalitets trykk på materialer som aluminiumsplater, glass, plast, tre og mye annet, med tykkelse helt opp til 5 cm. I tillegg er denne avdelingen velutstyrt med blant annet Xerox iGen3 med lamineringsløsning og programvare for bruk av variable data. Hvordan har finanskrisen påvirket Copycat, med 8 egne avdelinger og 4 franchiseavdelinger. Knutsson innrømmer at det ikke blir noe jubelår for kjeden, men er fornøyd med at de har styrket staben og turt å investere. – Vi har valgt å satse til tross for at mange av kundesegmentene våre har vært preget av finanskrisen. Vi opplever nå at markedet er på rett vei, og at nye kunder finner veien til oss. Med styrket stab og topp moderne teknologi er vi forberedt for oppgang i næringslivet neste år, sier han.