Apples lesefjøl er her

multi_touch_20100127Ryktene har gått lenge, men mange var likevel ikke overbevist om at Apples lansering i dag ville inneholde den nye «lesefjøla». Produktet har lenge gått under navnet iPad, men få trodde dette ville bli det virkelige navnet. Men det ble det, og det er lett å la seg rive med. Den har en 9,7 tommers LED-skjerm og er kun en halv tomme tykk, har velkjent rett-på-skjermen-funksjonalitet slik vi kjenner det fra iPod Touch og iPhone, kan brukes alle veier; horisontalt, vertikalt eller opp/ned om man ønsker, som bokleser, nettleser, fotoalbum, filmviser og mye mer. I følge Apple trenger man ikke tilpasse seg produktet, for iPad er tilpasset brukerne. Bildekvaliteten og responstiden skal være imponerende, og det var skyhøy stemning under lanseringen. Et bilde på interessen er at det på nettsamfunnet Twitter ble lagt ut over 700 meldinger om iPad de første 60 sekundene etter lanseringen. Hva det betyr for utbredelsen av digitale bøker vet vi ikke, men vi blir ikke overrasket om det blir et gjennombrudd. Noen har kalt iPad den mest omtalte tavlen siden Moses’ steintavler. Se den selv på http://www.apple.com/ipad/

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: